Bloesemroute Mariënwaardt

Perenbomen bloeien eerder dan appelbomen.

Bloesemroute Mariënwaardt is een blog over een wandeling van 8,5 kilometer langs de heerlijkheid Mariënwaardt, met zijn prachtige boomgaarden. Een doorkijkje naar molen de Vlinder en langs de Linge. Met als verrassing een oldtimer show.

Ariane klinkt als Arie Haan

Op weg in de auto horen we dat Prinses Ariane jarig is (10 april), maar wij verstaan Arie Haan. Spontaan zingen wij het liedje “Hannes Haen” van het Sprookjesbos in Enkhuizen. We weten alleen de tekst niet zo goed. Dus zingen we: “Mijn naam is Arie Haan, ik heb grutten, gort en graan… Ik zie nog een vlekkie.” De stemming zit er alweer goed in.

Genoeg parkeerplek

De stapelbakker, als je weet dat ze pannenkoeken serveren snap je de naam.

Ik heb een wandeling uitgezocht die blijkbaar een deel is van één van de bloesemroutes van het Rode Kruis. Als we op het parkeerterrein aankomen is er nog niemand maar we zien wel veel groepen mensen wandelen. Het is een groot parkeerterrein, maar toch is het handig dat we er al vroeg zijn.

Het is gratis parkeren, maar er is toch een slagboom. Voor de zekerheid vraag ik na of we zonder problemen kunnen uitrijden en gelukkig is dat het geval.

Het pannenkoekrestaurant de Stapelbakker is nog niet open, dus beginnen we onze wandeling voor de zoveelste keer met een volle blaas.

De eerste boomgaard

Hier bloeit nog niet zoveel.

We lopen al heel snel langs een boomgaard en natuurlijk lopen wij de boomgaard even in al mag dat niet. Alle andere mensen kijken niet op of om en lopen rechtdoor. Blijkbaar is deze boomgaard nog niet mooi genoeg, of zij moeten nog 25 kilometer en dan is elke D-Tour een niet zo welkome routeverlenger.

Poort van de Heerlijkheid Mariënwaerdt.

We lopen door een poort van de Heerlijkheid Mariënwaerdt en vervolgen onze weg langs een laan met statige bomen. We worden even afgeleid door een grote waterplas, maar goed dat wij niet aan Lange Afstand Wandelen (LAW) doen. Dan komen we nooit meer thuis.

Oh kijk een spiegel, altijd leuk als er ergens grote plassen liggen.

Wat veel vogels

We moeten aan het einde van de weg rechtsaf, maar links is een mooi wit huisje, rechtdoor een boomgaard en aan de rechterkant een voormalig klooster met een Biersteeg. Dat moeten we eerst even bekijken en fotograferen. Daarna vervolgen we braaf de route.

Alsof het huisje zegt: “Fotografeer mij!”

We zijn nog maar net op weg en we hebben al een groene specht gehoord, drie roodborsten, twee putters en een buizerd gezien. We zijn alweer compleet gelukkig en daarom kan deze wandeling niet meer stuk.

Later zien we ook nog een Boomkruiper en een boomklever. Vier (Vlaamse) Gaaien op een kluitje en heel veel vinkjes en mezen.

We lopen de hele tijd met ons hoofd omhoog. Straks lopen we nog ergens tegenaan.

Geen Westphilzitten vandaag

Verder op zien we een heel leuk bankje staan aan een vijver, maar er staat een bordje verboden toegang bij. Jammer want het blijkt het enige fotogenieke bankje te zijn dat we tegenkomen.

Gelukkig zijn er wel genoeg bankjes langs het pad, maar niet eentje waar Adriaan tevreden mee is.

We hadden eigenlijk nog wat dichterbij moeten lopen.

We lopen over een dijk. Rechts van ons is de Linge, maar daar zie je weinig van en links struiken. Als we in de buurt zijn van “Landgoed Heerlijkheid Mariënwaardt” is er een opening in de struiken en maken wij de zoveelste D-tour, want ook dit willen we van iets dichterbij bekijken.

Molen de Vlinder

We dwalen niet te ver af en vervolgen onze weg langs de dijk. Oorspronkelijk heet deze route de molenroute en kom je langs één molen. Daar moeten wij als een import- en een echte Zaankanter een beetje om lachen. Bovendien loop je niet eens vlak langs de molen.

Prachtig doorkijkje naar Molen de Vlinder.

We maken foto’s van de prachtige molen en vervolgen onze weg over de dijk. Ter hoogte van de molen is een weggetje waar je in kan lopen en natuurlijk doen wij dat, want we willen de molen van dichtbij zien.

We weten niet of het mag, maar het is ons gelukt om de molen spiegelend in het water op de foto te zetten.

De spiegelfoto komt op Instagram.

Wanneer mogen we lunchen

Ken je dat van vroeger? Dat je op schoolreis was en dat je je brood voor 11 uur al op had? Dat maken wij iedere wandeling mee.

Op het moment dat wij onze meegebrachte broodjes in de tas stoppen willen we ze al opeten. Natuurlijk doen we dat niet, we moeten van onszelf wachten tot 12 uur.

Na een stukje lopen zeg ik dan: “Zal het al tijd zijn om te eten?” “Ja” zegt Adriaan, maar dan blijkt het nog maar 10 uur te zijn. Bij het passeren van een picknickbank vragen we het ons weer af en zo gaat het maar door.

Als het eindelijk 12 uur is lopen we langs een wandelpad zonder bankjes. Hadden we maar eerder ons brood op moeten eten.

Prachtig hè, die bloesem.

We komen nog steeds veel wandelclubjes en families tegen, die braaf de route lopen zonder acht te slaan op alle mooie omweggetjes. Ze lijken het wandelen ook niet echt leuk te vinden er wordt geen gedag gezegd en sacherijnig gekeken.

De Blauwe Engel

De Blauwe Engel en de molen in de verte.

We lopen langs een steiger met een boot en natuurlijk moet Adriaan daar weer heen lopen. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben, want we hebben een prachtig uitzicht vanaf de steiger en we zien eindelijk wat van de Linge. In de verte zien we de Molen de Vlinder, die we al tachtig keer op de foto hebben gezet. Dus maken we er nog een paar.

De boot heet de Blauwe Engel volgens mij zijn we die al een keer eerder tegengekomen, of mensen zijn gewoon niet zo origineel in namen bedenken voor boten.

De andere kant is ook mooi.

Verder maar weer, want mevrouw Komoot, wordt zenuwachtig van ons. We slaan linksaf de Mariënwaardt Machinedreef in waar bomen staan met naambodjes er naast. Er is ook een boom geplant door Jan Westra zou het familie zijn?

Routeverkorter

Als je rechtdoor loopt over de Mariënwaardt Machinedreef, aan het eind rechtsaf slaat en dan bijna gelijk weer naar rechts de Mariënwaardt Geerdijk in. Sla je zo’n 2,5 kilometer over. Als wij dat hadden geweten hadden wij dat gedaan, want er volgt een saai stuk langs een spoorlijn en over een blubberpaadje.

Wel verder lezen hoor, want er valt nog wat te lachen. De route gaat verder bij: “Hier wordt het weer leuk en weer een boomgaard.”

De rommelige boomgaard en waden door de klei

We lopen rechtsaf en komen weer in een boomgaard. Het is een beetje een rommelige boomgaard. Adriaan noemt het een rommelgaard overal staan stokken, misschien komt het mooie nog?

De rommelgaard.

Na de rommelgaard komen we over een pad dat niet prettig loopt. We lopen te glijden en waden door de klei. Onze schoenen zitten vol met modder en andere vieze rommel. Als je witte gympen aan hebt, dan moet je zeker de routeverkorter nemen. Aan het einde van het pad komen we uit bij een spoorlijn, waar we een stuk langs lopen. Opeens snap ik waarom de mensen, die we tegenkomen zo sacherijnig zijn. Zij hebben dit stuk al gelopen.

Vrijstaande- rijtjeshuizen

Langs een spoorlijn lopen is niet erg als er nog iets heel moois komt.

We lopen over het spoor en komen langs vrijstaande huizen die er uit zien als rijtjeshuizen, maar dan wel een heel kort rijtje. Dat snap je toch niet woon je in the middle of nowhere en heb je een groot stukje land, kies je voor een fantasieloos rijtjeshuis.

Wandelnaalhakken

We lopen al een tijdje over een paadje met van die tegels met gaten er in. Dit dient waarschijnlijk voor de afwatering, dan hoeven ze geen tegels te wippen. Het loopt niet heel prettig, maar beter dit dan wegzakken in de modder. Volgens Adriaan is het een anti naaldhakken paadje.

Niet geschikt voor naaldhakken.

Er passeert een groepje hardlopers. Ik zeg tegen Adriaan dat het pad veel te hobbelig is voor hardlopers en Adriaan antwoordt: “Voor wandelaars loopt het ook niet prettig. Ik ben blij dat ik mijn naaldhak-wandelschoenen niet aan heb.”

We passeren een vreemd bruggetje en een klompenpadbordje “het Leidschehoevenpad”. Die hoeven we ook niet te doen denk ik.

Het vreemde bruggetje.

Omgekapte bomen

Aan het einde mogen we naar links over een asfaltweg. Alle bomen langs de weg zijn gekapt. Ik zeg tegen Adriaan: “Zie je dat? Ze hebben alle bomen gekapt.” Nutteloze informatie natuurlijk, want het waren hele dikke bomen en er zijn alleen nog maar stompjes te zien. Bovendien ligt er een hele stapel omgekapte bomen verderop. “Nee, ik zie het niet.” Zegt hij. We lachen weer wat af vanochtend.

We lopen verder en steken het spoor weer over. Er cirkelen roofvogels boven onze hoofden en er staat uitbundig veel koolzaad langs de sloten, maar verder is er niets te zien. Als we de Mariënwaardt Geerdijk inlopen wordt het weer leuker.

Dit ziet er weer beter uit.

Hier wordt het weer leuk en weer een boomgaard

Als je naar ons geluisterd hebt en je hebt de routeverkorter genomen kom je hier uit.

We lopen langs een boomgaard en kijken naar rechts. Er staat een ree en een fazant klaar om de bosjes in te duiken. Voordat we het weten lopen ze alweer verder. Altijd fijn om een ree te zien. Een fazant ook natuurlijk, maar die zien we wel vaker. We lopen de boomgaard in om foto’s te maken. Er staat geen bordje verboden toegang, maar blijkbaar mag het toch niet, want verderop zien we wel een bordje.

Zo mooi zoveel bloesem.

Achter de boomgaard loopt een weg en er lijkt een file te staan. We zien een auto van Omroep Gelderland. Zou er verderop iets te beleven zijn?

We worden alweer afgeleid door het klepperen van een ooievaar en zien hem overvliegen. Verderop komen we ook nog een uitbundig zingend winterkoninkje tegen.

Oh ja evenementen

Als we terugkomen bij de parkeerplaats herkennen we de plek niet meer terug. Het staat helemaal vol met auto’s en er lopen heel veel mensen rond. Er staan zelfs rijen bij het koffietentje, maar gelukkig is er nog wel een picknick tafel voor ons vrij.

We gaan lekker zitten om eindelijk onze meegebrachte broodjes op te eten. Zo blij dat we niet in de rij hoeven te staan.

Het is zo druk vanwege een oldtimer toertocht. Er staan ook hele mooie oldtimers in het gras. Oh ja evenementen het kan weer.

Zo leuk al die oude auto’s.

Er komen twee vrouwen bij ons zitten en we raken aan de praat. Als ik uitleg dat we een route hebben gelopen, die voor een groot deel heel leuk was, maar ook een stuk niet, weten ze precies wat ik bedoel: “Het stuk langs de spoorlijn.” zeggen ze en ze knikken erbij. We zijn dus niet de enige.

De heerlijke zondagse wandeling is weer voorbij, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook, Threads, of Pinterest?

Start: De Stapelbakker, Oude Waag 21, Beesd

Provincie: Gelderland

Afstand: 8,5 kilometer, maar wij liepen er 10.

Bewegwijzering: geen

Link naar ons GPX-bestand, of komoot.

Link: https://www.uitinderegio.nl/route/molenroute-rivierenland/

Nog meer wandelingen

Andere leuke bloesemroutes zijn: Rondje Kersenpracht nabij het Utrechtse Cothen en Langs kunst en fruit bij het Belgische Borgloon.

Nog eentje dan.

De routes die wij liepen in en nabij Lexmond (Tussen Luistenbuul en Zouweboezem), Schalkwijk (Lint- en Liniepad) en ‘s-Hertogenbosch (Bruggenroute en halve zolenpad Moerputten) zijn tussen de 23 en 25 minuten rijden vanaf Beesd.