Genieten bij Kasteel Keukenhof

Start: Keukenhof 1, 2161 AN Lisse

Provincie: Zuid-Holland

Afstand: 8 kilometer

Bewegwijzering: Deels rode pijlen en knooppunten

Link naar het GPX  bestand: https://www.westphil.nl/download/routes/2021-03-29_RondjeKasteelKeukenhofWestphilwandelt.gpx

De wandellijst

Sterhyacint met het kasteel op de achtergrond.

Al vanaf september 2020 staat een bezoek aan Kasteel Keukenhof op ons lijstje. Sinds ik op Instagram bij de “40+ vriendinnen” het kasteel zag wil ik er heen. Vrijdag 26 maart was het eindelijk zover.

Domme Tom Tom

Er zijn naast het kasteel nog meer gebouwen en kunstwerken te zien zoals dit: Het Frederikshof.

Op vrijdag hebben wij altijd iets minder tijd en daarom hebben we vooraf de oorspronkelijke route met de Komoot app enigszins korter gemaakt. We lopen niet vanaf de Top Lisse, maar beginnen gelijk leuk bij het kasteel. Als we er bijna zijn zien we een tulpenveld. We willen eigenlijk meteen de auto uit stappen, maar dat kan natuurlijk niet midden op de weg. Een klein stukje verder bij een dicht hek zegt de Tom Tom: “Bestemming bereikt”. We zijn hevig teleurgesteld er staat een bestelbusje voor een hek en dat hek is dicht. Dan maar doorrijden desnoods naar de Top Lisse, maar gelukkig is dat niet nodig. De ingang is gewoon verderop en er is nog genoeg ruimte om te parkeren.

Hotel California

Het Kasteel met de filthy little narcisses.

Snel de auto uit om weer nieuwe avonturen te beleven. Er vliegen ooievaars over het parkeerterrein en het kasteel is prachtig. We maken de ene na de andere foto van het kasteel met narcissen op de voorgrond. We zijn gelijk vergeten, dat we vandaag niet mogen treuzelen. Er is hier ook zoveel moois te zien. Toch weten we ons los te scheuren van het kasteel en gaan op weg.

Het LAM is hét foodart museum van de wereld.

We lopen over het grindpad, langs het LAM museum, naar de achteruitgang zoals het door route.nl is aangegeven. We komen bij een hek dat dicht is en niet geschikt om overheen te klimmen. Ik druk op de bel, maar we mogen er niet door. Er zijn mensen die aangeven dat er verderop nog een hek is. Ik begin zachtjes te zingen: “You can check out any time you like. But you can never leave”. We lachen er om.

Dan blijven we maar op het landgoed

Dit soort dingen wil je toch niet missen.

We lopen terug naar het pad en gaan een heuveltje op en daar komen langs een hele leuke trap. Natuurlijk lopen we even de trap op. Vanaf daar hebben we weer een fantastisch uitzicht op het kasteel. Eigenlijk veel leuker dan door die poort naar buiten zeggen we nog tegen elkaar.

Het uitzicht vanaf de trap.

Maar als we bij de volgende poort komen, weer zo’n geval met scherpe punten, en deze ook dicht zit balen we wel een beetje. Er loopt een vrouw aan de andere kant van het hek in het Keukenhofbosch. Ik vraag haar hoe wij daar kunnen komen. Zij geeft aan dat er verderop een hek is dat vast wel open is.

Het derde hek

Snel lopen we verder, want dat omlopen kost natuurlijk veel te veel tijd en ik heb om 15:30 uur bij mijn moeder afgesproken. Ook het derde hek zit dicht en we besluiten om terug te lopen naar de parkeerplaats, dan maar om het landgoed heen. Het kost een beetje extra tijd, maar we hadden de mooie wandeling over het prachtige landgoed niet willen missen.

Om het landgoed heen

Luik hè die leuken?

Een uur later beginnen we dan eindelijk echt aan de wandeling. We lopen over een fietspad langs een drukke weg, fijn dan kunnen we een beetje doorlopen. Er staat aan de overkant een mooi huis met luike leuken (Zaans voor leuke luiken), die moet natuurlijk op de foto want daar hebben wij iets mee. Als we bij knooppunt 40 aankomen mogen we naar rechts en dan vervolgens het Keukenhofbosch in. Aan de overkant zien we echter tulpenvelden en natuurlijk lopen we er even heen. We zijn niet voor niets in Lisse. Het tulpenveld wordt omzoomd door een sloot en er staan allemaal bomen voor, maar toch lukt het een paar plaatjes te maken.

Yes! tulpen.

Het Keukenhofbosch

Na het bollenveld lopen we richting het bos. Daar volgen we de rode pijlen tot aan knooppunt 33. Het is een prachtig bos met mooie grote beuken. Het bos is aangeplant op een oude duin en dat merk je want je loopt heuveltjes op en af.

Mooi bospaadje.

We komen uit bij een plek waar iemand zelf een bollenveld heeft proberen te maken. We zien de ooievaars weer vliegen. Ze willen vlak bij ons in een grasveld landen, maar besluiten dit toch maar niet te doen omdat er een vrouw met een hond loopt. Erg jammer weer.

Net niet gelukt het bollenveld.

Shortcut

Wij lopen nog een stukje verder, maar we zien dat het pad een heel stuk langs de weg gaat en dat er veel bollenvelden nog verstopt zijn onder het plastic. Daarom nemen we een shortcut, naar het laarzenpad. Dit hadden we iets eerder moeten bedenken, want wij lopen te zoeken hoe we er moeten komen. Maar het lukt.

Soms is fout lopen niet zo erg.

We lopen te zompen door een weiland, waar we waarschijnlijk helemaal niet mogen lopen. Gelukkig lopen er ook andere wandelaars, die zeggen dat we goed gaan. Natuurlijk heeft Adriaan de GPX zo aangepast dat deze wel langs het juiste pad gaat.

Overal komen de bollen de grond uit in Lisse.

Het laarzenpad

Eindelijk komen we bij het laarzenpad uit. Het is een modderig paadje langs de spoorlijn en een sloot. Verderop zit een fuut op een nest. Ik zeg tegen Adriaan: ”wat bezielt die vogel om een nest te maken naast een spoorlijn.” Ach zegt Adriaan: “Die heeft zeker zijn huis gekocht via makelaar Mus.” Onze dochter schrijft en illustreert een boek dat gaat over een mus, die een pimpelmees een ander huis aansmeert. Wij bedenken tijdens de wandeling het vervolg op haar eerste boek.

Dit grasveld zijn we doorgeploegd om bij het laarzenpad te komen.

We klimmen over hekjes en soms hele hoge opstapjes. De route is wederom geen aanrader voor een rollator, witte schoenen en als je niet zo lenig meer bent. We komen langs een leuk molentje en een leuk bruggetje

Het leuke molentje.

La Bambouseraie

Dit bruggetje over en dan rechtdoor!

Het officiële pad gaat linksaf, maar wij hoeven natuurlijk niet terug naar de TOP omdat onze auto geparkeerd staat bij het kasteel. We vragen aan iemand die we tegenkomen of we ook rechtsdoor kunnen in plaats van linksaf. Het kan, vroeger was daar een blauwe paaltjes route geeft hij aan. Daar is niet veel van over, maar wat een leuke plek. We komen door een tunnel van Bamboe en er loopt een kikker op ons pad.

Vroeger zijn we in Frankrijk in de Cevennen in een tuin met heel veel bamboe geweest (La Bambouseraie). Vandaar dat we dit paadje ook een Bambouseraie noemen.
“Ik ben een kikker ik ga op pad.”

We zien geel hoefblad, dat geen paardenbloem is.

Voor dat we het weten komen we bij de weg uit. Nog een klein stukje dan zijn we bij het kasteel

Klein hoefblad.

Oh er is toch een uitgang

Altijd mooi magnolia.

We hebben tijd over dus lopen we nog een rondje om het kasteel. Nog even wat bloemetjes op de foto zetten, ook al waait het beetje hard. Bij de boerderij is een heel leuk tuintje, maar verspreid over het landgoed bloeien er sowieso veel bloemen. We lopen achter de boerderij langs en daar zien we er toch een uitgang. Via deze uitgang hadden we ook in het Keukenhofbosch gekomen. We komen niet meer bij. Het maakt ons niets meer uit het was al met al een geweldige wandeling.

De achterkant van de boerderij.

We kunnen nog wel uren op het landgoed blijven, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

De officiële route

Wij hadden de route gedownload via de webpagina van Kasteel Keukenhof. Ik heb ze al doorgegeven, dat dit niet meer klopt.

Hieronder de juiste route, maar persoonlijk vind ik onze route leuker. https://www.route.nl/wandelroute/631401/laarzenpad-lisse-lange-route

Meer over ons

Op onze pagina kun je je abonneren. Dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram of Facebook?

Andere routes in de Bollenstreek

Wandelen in Noordwijk aan Zee
Zandhagedisroute en een fijn verjaardaguitje