Wandelen bij kasteel Slangenburg

Wandelen bij kasteel Slangenburg is een blog over een prachtige wandeling van rond de 8 kilometer, die uit te breiden is naar ca. 12 kilometer. Je komt langs een prachtig kasteel, een mooi landgoed, langs beken, schitterende bomenlanen en een huisje om verliefd op te worden.

De Achterhoek in vier dagen

Natuurlijk ben ik Adriaan meteen kwijt. Deze kar moest op de foto.

Tijdens het weekend dat we in de Achterhoek waren, deden we de Achterhoek in vier dagen. We moeten nog terug, want we hebben nog niet genoeg gezien. Op zaterdag deden we de Montferlandse Toppenroute en op zondag een prachtige wandeling vanaf kasteel Slangenburg.

We beginnen natuurlijk met bank-zitten.
Een paar stappen verder …..

We hebben nog geen meter gelopen maar al van alles gezien: het kasteel, een nest met meerkoeten en prachtige beuken met rode bladeren. Ook bloeit er een hele mooie blauwe regen, maar die zal nu wel uitgebloeid zijn.

Wat een prachtig kasteel.
Nog even dichterbij.
Zo schattig die meerkoeten.

Adriaan laat de drone vliegen bij het kasteel, want dat mag hier. Als we een selfie aan het maken zijn komen er twee vrouwen aan. Zij vinden het wel grappig zo’n selfie met de drone en vragen ons of we ook het Pieterpad lopen. Dat is veel te ver voor ons, wij zijn nog moe van gisteren en hebben nog spierpijn van eergisteren. Daarom doen we vandaag een korte route van 7,5 km. Het is een wandeling uit het Roots-Magazine. Er is ook een langere variant van 11,7 km.

Een selfie of een two-fie.

De spreeuw met het vliegje in z’n snavel

Als we ons eindelijk weten los te maken van het kasteel is de hele ochtend al om. We wandelen het bos in, maar staan natuurlijk meteen alweer stil om fotootjes te maken.

Ook in het bos is het prachtig.

We horen weer van alles: Het geroffel en het lachen van een zwarte en een groene specht en het gefluit van boomklevers. Het is zo fijn om buiten te zijn er valt altijd wel wat te zien of horen.

Water in een bos is altijd een reden voor een foto.

Verderop wandelen we langs een boom met wel 30 ronde gaten. We verwachten een specht, maar er vliegt een spreeuw uit. Wij blijven even staan wachten, of hij nog terugkomt, maar daar heeft de spreeuw geen zin in. Hij wacht, met een vliegje in z’n snavel, in een andere boom totdat we weg zijn. Natuurlijk vliegt hij het nest niet in terwijl wij staan te kijken dus wandelen we maar verder.

Geen foto van de spreeuw. of de boom. Wel van een hek.

Een vochtig stukje

We wandelen langs een plas waar we een kikker zien, maar kunnen er niet dichtbij komen om een fotootje te maken. Het pad is een beetje drassig en er staan bramenstruiken voor. Ik zeg tegen Adriaan: “We kunnen niet bij de plas komen.” Waarop hij zegt: “Je staat er middenin.” Die man kan soms zo overdrijven.

Een boerderijtje langs de weg.

Weer zien we veel vogels. Twee roodborstjes bij elkaar in een struik en we horen en zien een winterkoninkje. Ook de groene specht lacht ons weer uit vanuit de verte.

De roodborstjes willen niet samen op de foto.

We wandelen het drassige stukje bos met muggen uit en vervolgen onze weg over een statige laan met bomen. Boven de weg hangt een spandoek van Staatsbosbeheer: “Welkom in de kraamkamer van de das” staat erop.

Prachtige lanen en overal rode beuken.

Grapjassen die baas bosbeheer. We hebben geen das gezien alleen maar muggen. Als de dassen actief worden moeten wij allang het bos uit zijn.

Kijk een trapezium

Ik heb gelezen dat het lanenstelsel op Landgoed Slangenburg de vorm heeft van een trapezium. Ik roep om de haverklap tegen Adriaan: “Kijk een trapezium. Zie je het? Hij ziet het niet en eerlijk gezegd ikzelf ook niet. Ik denk dat je daarvoor ook de drone moet laten vliegen, maar inmiddels waait het behoorlijk hard.

Uit de lucht is het vast goed te zien. Misschien is dit wel één van de lanen van het trapezium.

We wandelen richting een weg, die we moeten oversteken. Heel in de verte, zien we het kasteel. Als we rechtdoor lopen zijn we weer terug bij het begin. Maar natuurlijk doen we dat niet, want er valt nog heel wat te ontdekken. We slaan af naar links en komen weer bij een mooie bomenlaan uit.

Heel in de verte zien we het kasteel weer.
Met de telelens is het kasteel beter te zien.
Alweer een mooie bomenlaan.

Huisje van natuurmonumenten

Er vliegt een buizerd op.

Even later wandelen we langs de rand van het bos, langs een huisje met een vennetje ervoor. We willen een foto nemen, maar er vliegt opeens een buizerd op. Wat een mooi gezicht! We blijven foto’s maken van deze idyllische plek waar we allebei wel zouden willen wonen.

Wat een plek, hier willen we wel wonen.

De wandeling gaat er helemaal omheen en aan het einde van de wandeling ontdekken we dat het eigendom is van natuurmonumenten. Dan moet Adriaan toch maar boswachter worden.

De Beneden-Slinge

De Beneden-Slinge met “ons” huisje.

Toen we in Winterswijk waren, wandelden we langs de Boven-Slinge. Hier stroomt de Beneden-Slinge. Als we er langslopen zeg ik tegen Adriaan: “Dit is een mooi ijsvogel plekje”. Waarop hij zegt: “Ja zeg ik.” Maar dat klopt niet, want hij zei helemaal niks. Als ik tegen hem zeg dat ik het niet gehoord heb zeg hij: “Ik zei het in mijn hoofd.”

Weer een prachtige laan.

We komen uit bij het water van de Bielheimerbeek en wandelen langs natuurkampeerterrein “Distelheide”. Vanochtend zei ik nog tegen Adriaan: “Ik ben zo blij dat ik niet hoef te kamperen. Ik vind het hartstikke koud.” Maar nu we langs het kampeerterrein lopen zie ik het helemaal zitten om een tent op te zetten en dan ‘s nachts het bos in te gaan.

Langs de Bielheimerbeek.

Dan komen we vast veel dieren tegen en kunnen we eindelijk op bezoek bij de das. Adriaan vraag zich af wat we dan doen als we een boswachter tegenkomen, maar ook daar heb ik aan gedacht: “We zeggen gewoon dat we aan het slaapwandelen zijn.” Adriaan denkt dat de boswachter dat vast niet gelooft: Slaapwandelen met een rugzak op zijn rug en twee fototoestellen om. Ik had een hele andere voorstelling: Dat we gewoon in onze pyjamaatjes met onze telefoons op stap gingen. Ik ga meer voor de beleving en hij moet echt altijd en overal foto’s maken. Zelfs midden in de nacht tijdens een rondje slaapwandelen.

Een prachtige weerspiegeling.

Huisje van natuurmonumenten twee

Het stuk langs het water is een beetje saai, maar al snel mogen we rechtsaf slaan. Daar komen we langs ondergelopen land en daarom wijken we even van de route. Het water spiegelt mooi en we zien ganzen en een witte reiger.

Nog eentje dan van het ondergelopen land.

We wandelen weer langs het huis van natuurmonumenten, bij het vennetje, maar nu komen we er vlak langs. Ik had het huisje uitgezocht voor de rust omdat ik gek wordt van onze klussende achterburen, maar hier hebben ze een haan. Ook niet mijn favoriete geluid.

Adriaan zegt: “Als wij daar gaan wonen nemen we natuurlijk geen haan, of eentje zonder stembanden.”

Terug naar het kasteel

Eén van de leuke bruggetjes.

We wandelen weer verder richting het kasteel. We passeren leuke bruggetjes een vijver met kikkers en prachtige bomenlanen. We komen uit bij het hertenkamp en blijven even naar de hertjes kijken. Ook komen we heel veel kabouterdeurtjes tegen van het kabouterpad.

Zo schattig die kabouterdeurtjes.
Nog eentje dan.

Als we verder wandelen komen we langs een particuliere begraafplaats en ook daar nemen we even een kijkje. Op deze begraafplaats liggen enkele personen begraven van de familie Passmann die voor de 2e wereldoorlog eigenaar waren van het Landgoed Slangenburg.

Achter de rododendron zie je de ingang van de begraafplaats.

Al snel zijn we terug op de parkeerplaats, maar ik wil nog een keertje naar het kasteel wandelen, omdat de lucht nu veel helderder is dan vanochtend. We slaan het paadje aan de linkerkant van het kasteel in, waar we prachtige spiegelende foto’s kunnen maken.

Dit paadje, links van het kasteel, moet je niet overslaan (hoort niet bij de route).

Weer thuis

De volgende dag moeten we alweer inpakken en zwaaien we het leuke huisje, met de niet zo gezellige afzuiging in de badkamer, gedag.

Nog eentje dan van het prachtige kasteel.

Voordat we naar huis rijden, parkeren we nu op de goede parkeerplaats om nog een bezoekje te brengen aan de uitkijktoren Hulzenberg. Vanaf dit parkeerterrein is de uitkijktoren maar 1,2 kilometer wandelen. Het is wederom een prachtige wandeling en weer genieten we van het mooie uitzicht. Het is er best druk met Pieterpadwandelaars, waar we leuke gesprekken mee voeren. Dit keer gaat de drone heel hoog de lucht in en kan Adriaan eindelijk een foto maken van het dak.

Eerst nog even naar de uitkijktoren Hulzenberg.

Maar daarna is het toch echt tijd om naar huis te gaan. Thuis doet Adriaan een rondje door de tuin. Hij roept: “Wat is de Camembertplant gegroeid zeg.” Ik ga kijken waar hij het over hebt. De Camembertplant is het kaasjeskruid, ooit een moestuintje van de Albert Heijn en nu een plant van bijna 2 meter.

Een prachtige vijvers met kikker bij het kasteel.

Dit is voorlopig het laatste blog over de Achterhoek, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook, Threads, of Pinterest?

Start: Kasteellaan 3, 7004 JK Doetinchem

Provincie: Gelderland

Afstand: 7,5 of 11,8 kilometer wij deden de korte route

Link naar het GPX-bestand

Bewegwijzering: Je volgt vele delen van onderstaande routes, maar is alleen te lopen via GPX.

Nog een prachtige plek dichtbij het kasteel.

Horeca: Bij het Koetshuis voor lunch, high tea, of een borrel

De wandeling komt uit het Roots-magazine en is te vinden op Wandelnet

Paaltjes wandelingen vanaf dit startpunt:

Groen: Trapezium wandeling – 7,7 / 11,2 km, Oranje: Brunsveldwal wandeling – 8,7 km.

Rood: Paardenkolk wandeling 4 km, Geel: Sterrenbos wandeling – 2 km.

Daar zit ze weer hoor.

Passmannwandeling – 1,5 km geschikt voor rolstoelen en kinderwagens.

Kabouterpad – 1,5 – 2 km volg de kabouterdeurtjes.