Wandelen langs watermolens bij Winterswijk

Wandelen langs watermolens bij Winterswijk is echt hartstikke leuk. Een wandeling van ruim 10 kilometer, die start bij watermolen Den Helder. Je maakt een omweggetje naar Berenschot’s Watermolen en loopt door de natuurgebieden Bekendelle, langs de Boven-Slinge en door het Buskersbos.

Het is nooit saai op Landal de Elsgraven

We waren weer op ons favoriete Landal park in Enter. We blijven daar terugkomen en waren er voor de 15e keer. We zaten in huisje 120, dat naar gerookte paling rook, maar dat mocht de pret niet drukken.

Een winterkoninkje is ook leuk.

Wij zijn altijd blij dat we er weer zijn. Gauw de deur open, de vogeltafel inrichten en daarna wachten tot de eekhoorns en vogels erop afkomen. Dit keer duurde het wat langer als anders. De eekhoorns renden met grote walnoten door de tuin, maar stilzitten en op de tafel springen daar hadden ze dit keer geen zin in.

Tijdens de wandeling komen we heel wat boomklevers tegen, maar bij het huisje lukken de foto’s beter.

Gelukkig kwamen de vogels wel en naarmate de week vorderde zagen we ook steeds meer eekhoorns. Na een week vertrokken we richting Drenthe. Daarover later meer.

Watermolen Den Helder

De watermolen is een plaatje

Als je in Twente verblijft, ben je dichtbij de Achterhoek en omdat we alle watermolens van Twente al bezocht hebben doen we vandaag een wandeling vanaf watermolen Den Helder. Ook dit keer zijn we heel vroeg opgestaan voor het vroege ochtendlicht, maar omdat het best ver rijden is zijn we er pas om 8.30 uur. Geen zonsopgang foto’s en geen grondmist, maar we genieten toch volop van deze mooie plek.

Watermolen Den Helder in actie.

Wat een prachtige watermolen is dit en wat een mooie omgeving. We lopen heen en weer en zetten het gebouw van alle hoeken en afstanden op de foto. Ik hoor Adriaan iets roepen, maar ik versta hem niet. Als ik opkijk zie ik een blauwe flits langs vliegen. Zo zie je nooit meer een ijsvogel en zo is het elke wandeling raak. Is het soms ijsvogel seizoen?

Leuk huisje naast de watermolen.

Ook de andere kant van de watermolen is prachtig, of misschien wel nog mooier. Wat een fijn begin van de wandeling.

Landelijke weggetjes

Ik hou van dit soort wandelingen en loop echt te genieten. We lopen over een pad dat helemaal begroeid is met bomen en langs doorkijkjes met boerderijen en paarden. Stukjes langs de weg en daarna weer een paadje met verrassingen.

Doorkijkje met paarden.

We wandelen langs een boerderij waar het behoorlijk stinkt. Ik zeg “Wat een stinkboerderij” Waarop Adriaan zegt: “Ik weet niet of het de boerderij is. Ik denk dat het de koeien zijn.” We lachen erom en ontdekken verderop de oorzaak: Een grote mesthoop. Gelukkig hoeven we niet stil te staan, omdat er op deze plek niet veel te fotograferen valt.

Denk aan onze kinderen

Dit soort paadjes, ik hou ervan.

We lopen langs een bordje met opschrift: “Eigen weg. Betreden op eigen risico.” Ik vraag me dan altijd af wat er zo risicovol aan deze weg is. Zolang er geen bordje onder staat: “Loslopende stieren” lopen we gewoon door. Ze zijn gek op borden langs deze weg, want er staat ook nog een bord met: “Denk aan onze kinderen.” Adriaan zegt: “Ik heb geen idee wie jullie kinderen zijn, dus hoe kan ik er dan aan denken.” Het wordt nog grappiger als er verderop op een bord staat dat je 15 moet rijden. Alleen is de rode cirkel, die ooit op het bord heeft gestaan verdwenen en staat er nu: “Denk aan onze 15 kinderen!”

Nog haast geen sporen van de naderende herfst.

Berenschot’s Watermolen

Hop langs de weg.

Verder maar weer de Komoot-juffrouw verteld ons wanneer we van richting moeten veranderen en het gaat dit keer helemaal goed. Af en toe komen we langs een wandelkeuzepunt, maar zo’n route doen we niet. Wel lopen we langs opvallend veel bordjes van een ruiter- en menroute.

De Berenschot’s Watermolen moet je niet overslaan.

De Berenschot’s Watermolen ligt een stukje van de route af, maar is te leuk om over te slaan. Als het parkeerterrein bij watermolen Den Helder vol is kun je ook bij de Top Berenschot parkeren en daar de wandeling starten.

Deze watermolen is minder fraai dan watermolen Den Helder, maar het is wel een hele leuke plek en je kunt er iets eten of drinken.

Alsof de tijd heeft stilgestaan.

Wij maken wat foto’s en lopen weer terug naar het wandelpad waarbij we langs een bospad lopen met een nieuwe houten slagboom. Als je daar linksaf slaat kom je weer op het juiste pad uit. Wij wisten dat niet en lopen de weg terug zoals we gekomen zijn.

Bekendelle

We vervolgen de weg naar het natuurgebied Bekendelle, dit is een moerasbos, die zijn er niet veel in Nederland en is daarom een Natura-2000 gebied. Maar ondanks, of misschien dankzij, dat ziet het er prachtig uit. We horen spechten en boomkruipers en lopen over de slingerde paadjes langs de houten reling. Beneden ons stroomt de Boven-Slinge, die we verderop tijdens deze wandeling nog een keer tegenkomen.

Even kijken of we hier ook een ijsvogel zien.

We vervolgen onze weg langs landelijke weggetjes. Wat wonen de mensen hier mooi en wat een ruimte. Na een stukje lopen komen we langs een bospaadje met hele hoge varens en een doorkijkje naar een landhuis. We wandelen langs een stroompje met een mooi bruggetje en er staat een fijn wandelbankje.

het leuke bruggetje.
en een wandelbankje.

Ik vergeet steeds dat we in de Achterhoek zijn. Iedere keer als we een boerderij zien zeg ik tegen Adriaan: “Wat een mooie Twentse boerderij.” Blijkbaar heb je die ook in de Achterhoek.

Lekkere cakejes

Adriaan had vooraf verteld dat we langs een restaurantje zouden komen met een cakebar en een lunchbar. Als ik het woord cake hoor, loopt het water al in mijn mond en daarom vraag ik na een tijdje: “Wanneer komen we langs die cakebar?”  “Oh” zegt Adriaan “Dat was bij de Bersenschot’s watermolen, daar zijn we al lang voorbij.” Voor niks op verheugd.

Radijs voor in de zoete aardappelsalade.

We komen langs een veld met witte bloemetjes. Adriaan denkt dat het een aardappelveldje is, maar de bloemen zien er heel ander uit. De Obsidentify app. geeft aan dat het radijs is.

Over aardappels gesproken, laatst waren we op een feestje en daar hadden ze een zoete aardappelsalade, die niet zoet smaakte. Ik had de tekst op het bordje weer te letterlijk genomen. Pas toen Adriaan zei: “”Hij is gemaakt van zoete aardappelen” viel het kwartje.

Gezellig plekje in Brinkheurne.

Als we onze weg vervolgen komen we langs een pleintje met bankjes in Brinkheurne. Er staat ook een replica van de schoolpomp. Wij vinden het een leuke plek om ons tussendoortje op te eten.

Landgoed de Zonnebloem

De bloemenpluktuin.

Na het tussendoortje lopen we verder en komen langs landgoed de Zonnebloem. Een zorgboerderij, een camping, een bloemenpluktuin en nog veel meer. Wij nemen een kijkje bij de pluktuin, die gesloten is, maar wandelen en bloemenplukken gaan toch niet echt goed samen.

Het doolhof, moet wel een beetje gesnoeid worden.

Er is ook een doolhof op het landgoed en daarom laat Adriaan zijn drone nog even vliegen. Dat is vanuit de lucht altijd een leuk gezicht.

Leuk hè van boven.

Als we verder lopen zien we twee veldjes met zonnebloemen. Daar maken we natuurlijk foto’s van. Zo leuk dat er tegenwoordig ook velden met zonnebloemen in Nederland zijn. Hoeven we er niet helemaal voor naar Frankrijk. Ook leuk voor de vlinders en bijen.

veldje met zonnebloemen.

We komen uit bij een drukke weg, die we over moeten steken. Aan de overkant lopen we een paar meter en daarna moeten we de weg weer over.

leuk voor de bijen en hommels.

Het Buskersbos

Zo mooi is de Boven-Slinge.

Ik mopper een beetje over het oversteken, maar ben het alweer snel vergeten als we uitkomen in het Buskersbos van Natuurmonumenten. Daar lopen we weer langs de Boven-Slinge. Wat een mooi gebied! Bij de ingang staat een bord met twee ijsvogels en daarom speuren we het water af naar de blauwe flits.

Als we het bos al bijna uit zijn hebben we geluk. Natuurlijk blijft hij niet poseren voor de foto, maar we hebben hem weer gezien en dat is altijd een fantastische ervaring.

Daar zat de ijsvogel.

Terug bij watermolen Den Helder nemen we nog wat foto’s voor het geval dat die van vanochtend mislukt zijn. We twijfelen nog of we een borrelhapje zullen nemen bij restaurant de Gulle Smid, maar wij willen terug naar ons huisje kijken of er al een eekhoorn op ons zit te wachten.

Het licht van vanochtend was toch mooier.

Jammer dat de wandeling voorbij is, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook of Pinterest?

Start: De Gulle Smid, Mr. A. Th. Ten Houtenlaan 4, 7102 EH Winterswijk

Alternatief startpunt: TOP Berenschot Wooldseweg 74, 7108 AB Winterswijk Woold

Provincie: Gelderland

Afstand: 10,5 maar wij liepen 11,5

Link naar ons GPX-bestand, of rechtstreeks naar komoot

Link naar een soortgelijke route: https://www.mooi-achterhoek.nl/wandelroutes/mooi-achterhoek-winterswijk-richting-buurtschap-brinkheurne/

Pluktuin “Klein Paradijs” is van juli t/m september geopend van woensdag t/m zondag. Verdere info vind je hier

Wandelingen in de buurt

We hebben nog niet zo vaak gewandeld in de Achterhoek, maar wel in Twente zoals in Haaksbergen