Wandelen in Noordwijk aan Zee

De vuurtoren van Noordwijk met strandpaviljoens op de voorgrond.

In Noordwijk aan Zee kun je heerlijk wandelen, door de bossen en door de duinen. Een afwisselende leuke wandeling, van ongeveer 10 kilometer, met als afsluiting een stukje over het strand. Waar je even kunt stoppen bij een Strandpaviljoen, of op zondag de vuurtoren kunt bezoeken.

De wandel verlanglijst

Mooie open plek in de duinen.

Onze lijst met wandelingen wordt de laatste tijd steeds langer. Het is net een volle kledingkast, hoe meer kleding hoe moeilijker de keuze. Elke week komen er minstens vier bij en er gaat bijna nooit één af, omdat we ook vaak wandelingen doen, die niet op de lijst staan. Zoals deze.

Ik ben altijd een beetje jaloers op die mountainbike paadjes. Zo’n leuk slingerend wandelpad wil ik ook wel.

Geen wandelweer in het weekend

Een paar weken terug wandelden we in Urk. De Groene Wissel Urk staat al heel lang op onze wandellijst, maar eerst moest de vuurtoren uit de steigers. Op 22 juli was het eindelijk zover, maar de wandeling viel tegen. Na een paar kilometer lopen, kwam de regen met bakken uit de lucht.

Wij houden van wandelen en in principe is een beetje regen niet zo heel erg, als het maar weer droog wordt. Dat was niet het geval en na een klein rondje Urk zijn we teruggegaan naar de auto en weer naar huis gereden.

We hadden gewoon door kunnen wandelen, want in Photoshop kun je de lucht veranderen.

De laatste tijd is het sowieso geen wandelweer in het weekend, maar gelukkig hebben we op vrijdagmiddag 28 juli een heerlijke wandeling gemaakt door de duinen bij Noordwijk aan Zee.

Het mooist voor het laatst bewaren

Paadje omhoog de duinen in.

Vanaf het parkeerterrein lopen we een stukje langs de weg en na een tijdje lopen we geleidelijk de duinen in. Het eerste stuk horen we steeds de weg en dat stoort me een beetje en daarom vraag ik me af of we wel de juiste keuze hebben gemaakt. Bovendien maakt Adriaan niet veel foto’s, want we lopen door een bos.

We hebben al genoeg foto’s van een bos.

Af en toe is er een doorkijkje, maar we zien geen bloemenvelden. Ik weet dat er geen tulpen zijn eind juli, maar ik had op wat dahliaveldjes gehoopt. Ik loop een beetje te mopperen dat de wandeling niet leuk genoeg is om over te schrijven, maar natuurlijk komt er nog heel veel moois. Anders was dit blog er niet geweest.

Dagrecreatie terrein Piet Florisdal

We lopen verder door het bos en komen uit bij een wel heel bijzonder bankje. Nou ja het bankje is heel gewoon, maar de totem, die erachter staat niet.

De ontmoeting is een totem op het kruispunt van verschillende wegen. Dit beeld is van Roel van Wijlick

Vanaf het bankje lopen we een stukje richting zee en daarna volgen we de pijlen terug naar Noordwijk. We komen langs het dagrecreatie terrein Piet Florisdal. In de eerste instantie denken we dat het een speeltuin is met picknickbanken, maar het is een speeltuin voor volwassenen. We eten eerst een tussendoortje en drinken wat en daarna proberen we de fitnessapparaten uit. Het lukt ons best aardig, alleen klimmen langs een gladde stang met wandelschoenen aan is een onmogelijke opgave.

Weer eens wat anders dan wandelen.

We vervolgen onze weg door het bos om uiteindelijk bij een open duingebied te komen.

Het fototoestel maakt weer overuren

Natuurlijk is het bos ook mooi, maar hiervoor zijn we gekomen. Prachtige duinen en schitterende wolken. Hier zijn we dol op en daarom maken we overal foto’s van. Bovenop een hoog duin staat een bankje. Het is jammer dat hij bezet is, want ik had daar graag even willen zitten. Echt een westphilzitten plekje.

vanaf de heuvel heb je vast een fantastisch uitzicht.

Dit stuk lopen we duidelijk langzamer dan het eerste deel, omdat er zoveel te zien en te fotograferen is. Soms ben ik Adriaan kwijt, maar dan ligt hij ergens in het helmgras. Overal waar we kijken zien we prachtige wolken en mooie wilde bloemen.

Schitterend die open duinen en de dreigende wolken.

We gaan zeker nog een keertje terug, want vanaf hier kun je ook een heel stuk over het strand wandelen en daar zijn we ook dol op.

De oorlogsweg

We lopen verder door de duinen terug naar Noordwijk langs de oorlogsweg. “Gelukkig is de oorlog weg” zeggen we tegen elkaar. Het is ook niet echt een weg maar gewoon een wandelpad en een fietspad. We zien een aantal bunkers in de duinen en vermaken ons met een regenplas op het pad.

altijd leuk het fotograferen van plassen.

Al eerder waren we langs een duin gelopen, die beplant is met dode duindoorn. Ook hier zien we zo’n duin. We vragen ons af hoe dat komt bestaat er ook een duindoornmot? Net zoiets als de buxusmot?

Dode duindoorns veroorzaakt door de duindoornmot?

Verderop op het pad zien we een konijn, maar als we dichterbij komen is hij/zij al verdwenen. Net als de vele vogels, die we zien. Ze zijn te ver weg en laten zich niet makkelijk fotograferen.

We wandelen langs een bunker en daar horen we een geluidje dat Adriaan aan jonge vossen doet denken, maar hoe we ook turen door de verrekijker. We zien ze niet.

Bijna aan het einde van het pad lopen we langs het Atlantikwall Museum Noordwijk. Als wij erlangs lopen is het al dicht.

Atlantikwall Museum Noordwijk.

Stukje strand

Aan alles komt een eind zo ook aan deze wandeling, in de verte zien we de vuurtoren al. Op het kruispunt bij de Oranje Nassaustraat – Bosweg lopen wij rechts richting het strand. Als je niet van strand houdt kun je naar links lopen terug naar het parkeerterrein.

Wat een gezellige paviljoens.

Wij houden er wel van langs het strand lopen en het scheelt dat er een heel stuk verhard pad is langs de gezellige strandpaviljoens.

Handig zo’n betonnenpad. Met vloed kun je vast tot aan de zee lopen.

Er hangt een heerlijk sfeertje hier in Noordwijk. Leuke uitnodigende strandpaviljoens en een breed strand. Het is geen weer om te zonnebraden 😉, maar het is evengoed bedrijvig op het strand en best druk bij de restaurants.

Leuke parasolletjes.

Vuurtoren

De vuurtoren met de duinen op de voorgrond.

De vuurtoren van Noordwijk aan Zee moet natuurlijk ook op de foto. Eerlijk gezegd hebben we deze wandeling uitgezocht om de vuurtoren te fotograferen. Vanaf het strand kun je de mooiste foto’s van de toren maken, want vanaf de boulevard komen er allemaal mensen of auto’s op. De toren bestaat dit jaar 100 jaar en is in het voorjaar, zomer en herfst elke zondag geopend tussen 11.00-16.00 uur. Wij gaan een keer terug op een zondag. Dus ook Noordwijk blijft op onze wandelverlanglijst staan.

Vanaf de vuurtoren lopen we terug naar het parkeerterrein.

De vuurtoren vanaf de boulevard.

Nooit meer andere sokken

Ook dit keer hebben we onze Stox compressiesokken aan. De sokken zijn zo heerlijk zacht dat we gewoon onze andere normale sokken niet meer willen dragen. Slimme marketing hoor daar bij Stox één paar gratis geven, want de merinowol verkoopt zich zelf wel. Snel nog maar een paar bestellen.

Nog een stukje met dode duindoorn.

Ons bezoek aan Noordwijk was eigenlijk veel te kort, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook of Pinterest?

Start: Parkeerterrein het Wantveld, Wantveld, 2202 NV Noordwijk

Parkeerkosten: De eerste twee uur € 1,00 per uur, daarna € 2,00 per uur. Max € 15,00 per dag. Van 1 oktober – 31 maart max. € 10,00 per dag

Gratis parkeren kan ook bij: Randweg, 2204 AS Noordwijk (mits er plaats is)

Provincie: Zuid-Holland

Afstand: 10,5 kilometer

Mooi plekje aan het begin van de route.

Bewegwijzering: Vanaf de parkeerplaats loop je naar rechts de Northgodreef op langs het fietspad. Loop bij het volgende parkeerterrein bij de hekken de duinen in. Daar volg je de rode pijlen en knooppunten van het Wandelnetwerk Zuid-Holland. Je komt langs de volgende knooppunten: 12, 53, 79, 80 en 13. Vervolgens liepen wij een stukje over het strand en een rondje om de vuurtoren.

Link naar ons GPX-bestand of naar komoot.

Meer info over het Atlantikwall Museum Noordwijk vind je hier.

Andere routes in de Bollenstreek

Wandelen in Noordwijk aan Zee
Zandhagedisroute en een fijn verjaardaguitje