Een stadswandeling in Delft

De wandellijst wordt steeds langer

Westphilwandelt op de brug
Delft is heel fotogeniek.

Deze week rijden we naar Zuid-Holland voor een stadwandeling in Delft. We hebben nog niet genoeg stadswandelingen op ons blog en we vinden het zelf ook heel leuk. In Delft zijn we deze eeuw nog niet geweest, dus het wordt weleens tijd. Het is er geweldig en nu willen we zo snel mogelijk weer terug. Zo wordt de wandellijst echt nooit korter.

Stadswandeling Delft langs de grachten
We komen langs heel veel spiegelende grachten.

De leesbril

We rijden richting station Delft Campus. Op de radio is er een item over bijziendheid. Dat er steeds meer mensen bijziend zijn en dat komt natuurlijk door dat turen op veel te kleine schermpjes en te weinig buiten lopen en in de verte kijken.

Ik kan zelf ook niets zien zonder leesbril en dat is echt onhandig. Ik zeg tegen Adriaan: “Was ik maar minder knap en kon ik maar beter zien.” Waarop hij zegt: “Was ik maar minder lelijk en kon ik maar beter zien.” We liggen in een deuk om onze eigen grapjes.

Zoek de Reiger
Dit is een foto van een reiger, want hij zat daar zo leuk (zoek de reiger).

Van de week was ik met een vriendin opstap. Na een gezellige lunch en paniek om een parkeerplek, die verlopen was, brengen we nog een bezoekje aan een koffietentje. Als ik daar ontdek dat mijn leesbril niet in mijn tas zit ben ik totaal ontredderd. Hoe moet ik in hemelsnaam werken en instagrammen zonder mijn bril? Gelukkig blijkt hij gewoon in de tas van mijn vriendin te zitten. Ze haalt twee identieke brillenkokers uit haar tas en natuurlijk is één ervan de mijne. Ze dacht: “Wat doet mijn zonnebril daar op tafel?”

Stadswandeling Delft
Mooie pandjes in de omgeving van De Markt.

Waarom sjouwen bijna alle vrouwen zo’n grote tas mee? Als ik een extra brillenkoker in mijn tas wil doen, dan past dat niet. Gelukkig is het goed afgelopen en kwamen we er op tijd achter.

Op zaterdag gaat de trein minder vaak

Stadswandeling Delft langs het station
Omgeving Delft Centraal.

We parkeren de auto bij station Delft Campus, om daar de trein te nemen naar Delft Centraal. Adriaan vindt het fijn om niet in de stad te rijden en de trein is goedkoper dan een hele dag parkeren in Delft. Maar het organisatieteam heeft weer niet opgelet, want we moeten wel heel erg lang wachten op de trein. In het weekend rijden er natuurlijk minder treinen, maar verder vinden wij deze oplossing ideaal.

Stadswandeling Delft het oude station
Het oude station.

We beginnen onze wandeling in Delft met een bezoek aan de toiletten op het station. Vervolgens nemen we de verkeerde uitgang en maken gelijk een omweg naar het oude station waar nu een restaurant in gevestigd is.

Richting de Oostpoort

Eindelijk kan de wandeling echt beginnen we lopen langs mooie spiegelende grachten en natuurlijk maken we overal foto’s van. Dat is het nadeel van een stad op elke hoek van de straat valt iets te fotograferen.

Het Arsenaal Delft
Het Arsenaal en dit was nog niet eens het hele gebouw.

We lopen langs het Arsenaal, waar een hotel, restaurant en kunstcentrum in is gevestigd. Vervolgens lopen we de stad uit, wat eigenlijk niet mijn bedoeling is, want ik wil zo vroeg mogelijk de binnenstad gehad hebben. Maar Adriaan heeft de wandeling zelf gefabriceerd door meerdere wandelingen te combineren en ik kan er nu niets meer aan veranderen.

Stadswandeling Delft oude Trabant
Het is wel een leuk oud autootje.

We komen langs mooie gebouwen, die allemaal op de foto moeten en soms maakt Adriaan zelfs een foto van een lelijk gebouw of van een oud autootje. Het wordt weer een lange dag.

Wandelen langs prachtige gebouwen
Eén van de vele prachtig gebouwen, die we tegenkomen.

We zijn op weg naar de Oostpoort, dit is de enige van de oorspronkelijk acht stadspoorten die overgebleven is. Wij vinden het een prachtige poort. Het is even een uitdaging om de poort zonder fietsers op de foto te krijgen, maar het lukt.

De oostpoort
De Oostpoort is prachtig.

Klaeuwshofje

Vlakbij de Oostpoort bevindt zich het Klaeuwshofje, wij zien echter een wandelpaadje langs het water en lopen er daardoor voorbij. Als je over de stoep loopt kun je het poortje dat toegang geeft tot het Hofje niet missen. Wat wonen die mensen daar prachtig en de rust die er heerst is ook erg fijn.

Stadswandeling Delft  Klaeuwshofje
Wat wonen die mensen daar mooi.

We lopen richting de Beestenmarkt, maar voordat we daar komen passeren we de Molslaan. Ik vind dat zielig dat ze een mol willen slaan, maar Adriaan begrijpt het wel. Het is vreselijk om ze in de tuin te hebben.

De Beestenmarkt

Stadswandeling Delft Beestenmarkt
Weer een mooie gracht. Wel jammer van al die auto’s.

We komen uit op een plein met veel terrasjes, hier zal het van de zomer wel erg gezellig zijn. Wij doen een gedeelte van de keramiekroute. Op de Beestenmarkt staat de “Delftse koe.” Dit kunstwerk herinnert aan de tijd dat er op deze plaats nog veemarkten werden gehouden.

Stadswandeling Delft
In de zomer is het hier vast heel gezellig, maar dan kun je deze foto niet maken.

We lopen verder van het ene hoogtepunt naar het andere. Zo leuk, die bijzondere bruggen met trappetjes over de grachten. Leuk voor de wandelaar, maar onhandig voor de fietser.

Westphilwandelt weer op een bruggetje
Leuke bruggetjes.

Koffie en zo

Koffietentje
Wat een gezellig interieur.

We lopen langs een heel leuk koffietentje en omdat we wel trek hebben gaan we naar binnen. Binnen is het niet groot, maar zo gezellig. We wachten rustig af, want er hangt een bordje met de tekst: “Jaag me niet op, ik ben aan het werk en niet op de vlucht.”

Brownies
Erg lekker!

We drinken thee en chocolademelk en eten daar een brownie bij. Het is erg lekker, alleen is de brownie zo machtig dat we voorlopig geen eten meer hoeven. Kunnen we lekker doorlopen.

Te druk om foto’s te maken

We hadden beter geen pauze kunnen nemen, want nu komen we op de drukste plek uit van Leiden: De Markt. We komen langs het stadhuis en nog veel meer mooie gebouwen. Iedere keer als we een foto willen maken, springen er mensen voor. “Kunnen ze niet even wachten.“ roep ik de hele tijd.

Stadhuis Delft
Het stadhuis en de Nieuwe Kerk.

Drie keramieken kunstwerken

We lopen langs de Markt, maar komen er straks nog een keer terug. We zijn op weg naar de Papenstraat waar een keramieken kunstwerk de “Keramieken Kaart” een muurtje opsiert. Dit  is een kaart van Delft uit de 17e eeuw, gemaakt van keramiek en mozaïek.

Keramiek
Een detail van de Keramieken Kaart.

Op straat zie je vlakbij de keramieken kunstwerken voetafdrukken staan. Als je goed oplet weet je waar je heen moet, maar wij volgen zoals gewoonlijk mevrouw Komoot.

In de Bonte Ossteeg lopen we langs een tableau, die geïnspireerd is op de Delfts blauwe tegeltjes. Leuk om naar te kijken, iedere keer ontdek je weer iets anders.

Delfts baluw
Het Delfts blauw tableau met historische en hedendaagse afbeeldingen.

Zoals ik al zei komen we weer op de Markt uit en proberen we foto’s te maken van het mooie stadhuis, de toeristenwinkels en de kerk. We kunnen natuurlijk niet alle 132 foto’s gebruiken voor het blog, maar 38 is ook al uitzonderlijk veel.

Stadhuis Delft
Nog een keer de Markt met het prachtige stadhuis. Op donderdag is er markt, dan wordt het helemaal een uitdaging om deze foto te maken.

Het Doelenplein

Het blauwe hart
Het blauwe hart.

We vervolgen onze wandeltocht en lopen langs “Het blauwe hart.” Ook weer een leuk kunstwerk om te fotograferen en om selfies mee te maken. Er staan heel wat toeristen omheen, die Adriaan allemaal heeft weggejaagd.

Fietsen
Altijd leuk, die versierde fietsen.
leuk straatje
Nog meer leuke straatjes en een leuk winkeltje.

We passeren leuke winkels mooie huizen en straten en leuke versierde fietsen. Op het Doelenplein willen we een foto van een hele grote schemerlamp maken, maar er zit een groepje vriendinnen voor de lamp.

Stadswandeling Delft

We hebben ook een foto zonder de vriendinnen, maar eigenlijk vonden we de gezelligheid van de lamp wel passen bij de dames. Ook hier treffen we weer een prachtig mozaïek muurtje.

Nog een mozaïek muurtje en in de hoek een zelfportret van Adriaan.

Verderop zien we er nog eentje, daar hebben ze gewoon containers voor geplaatst. Je moet die dingen toch ergens kwijt, maar wel jammer van het muurtje.

Stadswandeling Delft
Zonde dat ze er containers voor gezet hebben.

Daarna lopen we door de Doelentuin, waar zelfs het bordje: “Bah poep niet op de stoep” van keramiek is.

Nog meer hofjes

We kijken onze ogen uit. Delft past gewoon niet in één blog en daarom moet je zelf gaan kijken om het te ervaren. We lopen naar het volgende hofje en ik vraag aan Adriaan hoeveel hofjes er nog komen. Volgens hem nog vier. Hij zegt: “Er was ook nog een verborgen hofje, maar die kon ik niet vinden.” Ja logisch toch anders is het niet verborgen.

Volgens mij heeft hij het gewoon niet goed gelezen, want het verborgen hofje bestaat niet. Wel het Hofje van Gratie en deze is prachtig. Het leuke is je kunt er aan de ene kant inlopen en aan de andere kant weer uit.

Stadswandeling Delft
Het Hofje van Gratie is erg mooi symmetrisch.

Op de Voorstraat valt mijn oog op een blauwe trui, die ik even wil passen. In de winkel begint mevrouw Komoot te praten dat we een afslag hebben gemist. We raken aan de praat met Elly van kledingwinkel de Blauwen Hont en ondertussen koop ik een andere trui en een vest. Dat vest daar woon ik nu in, nooit meer wat anders aan totdat het weer warmer wordt.

We komen ook nog langs dit kleine fietsje.

Het derde hofje het Bagijnhof is een beetje een teleurstelling. De straat ligt open en we kunnen er geen mooie foto van maken. Het hofje van Almonde is heel klein, maar fijn.

Het hofje van Almonde.

Molen de Roos

Wij hebben nooit genoeg molenfoto’s en daarom lopen we langs bij molen de Roos. Er is een leuk winkeltje bij en je kunt er terecht voor: Brood, koffie, koeken, lunch en workshops. Natuurlijk maken we foto’s van de molen, maar hoe mooi de molen ook is hij haalt het niet bij de molens van Kinderdijk. We zijn nu voor altijd verpest.

Molen
Molen de Roos.

Museum het Prinsenhof

Ook dit is een hofje.

Eén van de reden dat ik graag naar Delft wilde is Museum het Prinsenhof, maar als we daar eenmaal zijn heb ik geen puf meer om het museum te bezoeken. Wel kijken we rond op het plein en lopen door het poortje van de Prinsentuin. Daar vinden we nog een keramieken kunstwerk: Hommage Gaudi.

Hommage Gaudi.

Op het Sint Agathaplein staat een cameraploeg te filmen. Er wordt een man gefilmd die een opvallende jas en schoenen aan heeft. Wij kennen hem niet, jij wel?

Stadswandeling Delft

Ook hier ontdekken we keramieken kunst tussen de oude kastanjebomen staan drie porseleinen lantaarnpalen.

Lunchen bij Stads-Koffyhuis

We lopen langs de Oude Delft terug naar het station. Onderweg maken we nog wat foto’s van de vele monumentale panden, die spiegelen in het water van de Gracht.

Nog meer mooie panden.

Bij het Stads-Koffyhuis zeggen ze dat ze het lekkerste broodje van Nederland hebben en dat moeten we uitproberen. Het is zeker een smakelijk broodje en de smoothie is ook enorm lekker, maar ik heb echt in Nederland weleens een lekkerder broodje gegeten. We zitten er erg gezellig en ondanks de drukte is de bediening geweldig.

Delft  lekker broodj
Een heel smakelijk broodje.

Moe maar voldaan lopen we terug naar de trein. Eén dag in Delft is veel te kort, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Station Delft
Alles is hier Delfts blauw.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Stadswandeling Delft
Overal historische gebouwen met mooie gevels.

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook, Threads of Pinterest?

Start: Station Delft Centraal

Provincie: Zuid-Holland

Afstand: 8,3 kilometer

Bewegwijzering: geen

Link naar ons GPX bestand of naar onze komoot.

Ook daar wandelen, maar zonder GPX: https://www.delft.com/storage/plattegrond-22.pdf

Adressen die wij bezochten in Delft:

Wandelen in Delft  leuke straatjes
Zie je het stelletje rechts? Die hoeft Adriaan niet weg te poetsen. Zo schattig!

Koffie & Zo Delft https://www.koffieenzodelft.nl/ Peperstraat 17, 2611CH Delft

Restaurant Stads-Koffyhuis https://www.stads-koffyhuis.nl/ Oude Delft 133, 2611 BE Delft

Kledingwinkel De Blauwen Hont http://www.deblauwenhont.nl/ Voorstraat 1, 2611JJ Delft

Nog meer wandelingen in de buurt van Delft