Het Van Gogh Nationaal Park ontdekken

Het Van Gogh Nationaal Park ontdekken is een blog over de koepelroute van 13,6 kilometer in de omgeving van Klein-Zundert. We wandelden de route in twee delen en sliepen bij B&B de Moeren. Tijdens een instameet ontdekten we de prachtige omgeving van Zundert en Etten Leur en brachten we een bezoek aan Het Vincent van Gogh huis.

Voor als ik me verveel

Koepel de Moeren.

Als ik vrijdag thuiskom van de bakker ligt er iets op tafel. Adriaan zegt: “Kijk een cadeautje voor jou.” Het zijn lensjes voor mijn iPhone, zodat ik mooiere foto’s en filmpjes kan maken met de telefoon. Nu alleen nog een nieuwe smartphone regelen, want deze is constant leeg. Ik ben hartstikke blij met het cadeautje, maar moet wel lachen als Adriaan zegt: “Heb je wat te doen, als ik aan het dronen ben, hoef je je niet te vervelen.” Ik snap het helemaal, want meestal als de drone net in de lucht hangt vraag ik altijd wanneer we weer verder gaan.

B&B de Moeren

Een gastvrij onthaal bij B&B de Moeren.

We zijn zaterdag uitgenodigd voor een instameet om het Van Gogh Nationaal Park te ontdekken en omdat het programma al om 7.15 uur start besluiten we te overnachten in de buurt. Door een tip van Marlies, die we ook kennen van Instagram, komen we terecht bij B&B de Moeren. Zonder de website goed te bekijken heb ik geboekt voor twee nachtjes. Gelukkig is de B&B een aangename verrassing, wat een gastvrij ontvangst en wat een mooie plek. De B&B is van alle gemakken voorzien. Er staat een wijntje/biertje/frisje voor ons klaar, er liggen toffees en paaseitjes en de pelletkachel staat al aan. We voelen ons welkom in deze mooie B&B.

We gaan terug als het warmer is, kunnen we in de gezellige serre zitten.

Het is jammer dat we zo’n druk programma hebben, want ik zou hier uren bij de kachel kunnen zitten om alle mooie boeken te bekijken, die in het huisje liggen. Ook lees ik in het gastenboek, dat er regelmatig een groene specht op visite komt in de tuin en dat er soms reeën langs de bomenrand staan. Ik weet nu al dat we een keer terugkomen.

Een wandeling in twee delen

Naar buiten moeten we om na 1 minuut alweer stil te staan.

Naar buiten moeten we, want we gaan een deel van de koepelroute wandelen waarvan we zondag de rest doen. We lopen het huisje uit naar rechts de Moersebaan op richting Landhuis de Moeren, maar daar zijn we nog lang niet. We zien krokussen en een prachtig weggetje aan de rechterkant en natuurlijk moet alles weer op de foto.

Krokussen naast de weg.

Misschien heeft Vincent van Gogh, die in Zundert geboren is, hier ook wel gewandeld met zijn familie. Die wandelingen vormden de basis van Vincents liefde voor de natuur, die je vaak terugziet in zijn schilderijen.

In de verte zie ik een koe staan en ik zeg tegen Adriaan: “Kijk wat een enorme koe.” Later lopen we langs de boerderij staat er op een bordje “mini-koeien”. De vette koe blijkt van dichtbij uit vier kleine koeien te bestaan.

Een mooi zijweggetje.

We lopen langs Herberg “In den Anker“. Het ziet er verlaten uit, maar dat komt omdat ze op vrijdag gesloten zijn. Ook hier kun je de wandeling starten.

Herberg “In den Anker“.

Vervolgens lopen we langs Landhuis de Moeren en steken daar de Rucphenseweg over. Vergeet vooral niet na het oversteken achterom te kijken. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht op het landhuis.

Landhuis de Moeren.

Het eerste koepeltje

Op de foto zie je er nog niet veel van.

We lopen richting Koepel de Moeren. Van ver zien we de koepel al, maar het duurt nog heel lang voordat we er zijn. Om de paar stappen maken we een foto, om steeds te ontdekken dat we nog niet dichtbij genoeg zijn. We nemen even plaats in de koepel en Adriaan laat de drone rondvliegen.

Ja, daar is het koepeltje.

Ik heb Ilse’s parapluutje meegenomen, om een Van Gogh element toe te voegen aan de foto’s. Na een eeuwigheid vervolgen we onze weg. We moeten wel een beetje doorlopen, want om 18.00 uur gaat de zon onder.

ook wel weer eens leuk aan het eind van de dag wandelen.

We wandelen terug naar het pad en vervolgen onze weg. We lopen langs blubberpaadje en een bruggetje. Het licht is zo mooi aan het einde van de dag dat we ook hier weer plaatjes moeten schieten.

Landgoed De Moeren

We komen weer uit bij de Rucphenseweg en lopen een stukje over het fietspad. Kunnen we eindelijk een beetje opschieten. Na aan klein stukje langs de weg mogen we deze weer oversteken richting Landgoed de Moeren. De zon zakt al een beetje, maar als Adriaan een vieze plas met water ziet moet hij weer spiegelfoto’s maken. Natuurlijk jaag ik hem een beetje op, want dat is mijn taak. Anders komen we nooit meer terug bij de B&B.

Verderop was nog een mooiere plas, maar daar hebben we geen foto van.

We lopen langs een prachtig heideveld, wat zal het hier mooi paars zijn in de zomer. Maar ook nu in de winter is het een mooi gezicht.

Altijd fijn een stukje over de heide.

Verderop ontdekken we nog een vennetje en daar maken we foto’s van de zon die tussen de bomen schijnt en van de bomen die mooi in het water spiegelen. Echt een mooi plekje.

Even van het uitzicht genieten.

Bij het draaihek, pakken we de gele route op die ons terugbrengt bij de B&B. Nu al zin om de rest van de route te lopen.

prachtig hè de zon, de bomen en het ven.

’s Avonds gaan we uit eten bij restaurant De Moerse Bossen. Lekker eten en fijn in de buurt van de B&B waar we zoveel mogelijk tijd willen doorbrengen.

De zon gaat onder.

Slapen we naast een vuurtoren?

’s Nachts lig ik wakker, niet omdat het bed niet goed ligt, maar omdat het mijn eigen bed niet is. Het helpt ook niet dat Adriaan zijn tandenborstel in de slaapkamer aan het opladen is. Er gaat steeds een lichtje aan en uit. Als ik tegen Adriaan zeg dat we naast een vuurtoren liggen komt er voorlopig niets meer van slapen. We krijgen de slappe lach, omdat ik zeg dat hij zijn tandpasta niet moet opladen in de slaapkamer.

De knusse slaapkamer.

Later bedenk ik dat ik niet kan drinken uit mijn nieuwe mooie thermoskan, omdat de thee in de fles veel te heet blijft en dat ik geen beker heb meegenomen. Adriaan heeft nog geprobeerd mij dat duidelijk te maken, maar pas nu midden in de nacht valt het kwartje. Zo komt er echt niets van slapen en ben ik blij als om 5.30 uur de wekker gaat.

Ontvangst op de Angorahoeve

Het lijkt wel midden in de nacht als we naar de Angorahoeve rijden en het is ook nog donker als we daar aankomen. Boswachter Frans staat al op ons te wachten en ook Linda is al gearriveerd. Met zijn vieren lopen we richting de Angorahoeve.

De Angorahoeve later op de dag. Naast mij boswachter Frans en Linda (Vlinderlin).

Dichteres Henriette Roland Holst en haar man beeldend kunstenaar Richard Roland Holst gebruikten de Angorahoeve als hun vakantiehuisje. Je kunt dit huisje en het nabijgelegen atelier huren via buitenleven vakanties.

Het atelier is ook hartstikke mooi. Hier is Lonneke (Lonnies_planet) het model.

In de Angorahoeve ontmoeten we en maken we kennis met de andere instagrammers en kunnen we vertrekken onder leiding van boswachter Frans.

Met zoveel instagrammers opstap is een hele leuke ervaring. Adriaan en ik zijn niet meer de enige gekkies, die overal foto’s van maken.

Zonsopkomst wandeling

De zon laat zich heel kort zien.

We lopen richting de Oude Buisse Heide opzoek naar de zon. De zon komt die ochtend vast wel ergens op, maar wij krijgen er weinig van te zien. Gelukkig valt er evengoed wat te fotograferen en luisteren we naar de verhalen van Frans.

Natuurlijk staat Adriaan weer ergens anders.

Zo laat Frans ons een grassoort zien waar een soort lont uitkomt, die vroeger voor olielampen gebruikt werden.

Het Van Gogh Nationaal Park is een nationaal park nieuwe stijl. Waarbij natuurorganisaties, boeren, burgers en ondernemers samenwerken. Samen streven ze ernaar de natuur met elkaar te verbinden. Een Nationaal Park zonder hekken, waar natuur, cultuur en de economie belangrijke pijlers zijn. In een gebied waar Vincent van Gogh geboren en getogen is en waar hij zijn eerste meesterwerk “De aardappeleters” maakte.

Een mooi plekje om even te gaan zitten.

We lopen langs een vennetje waar een mooi bankje bij staat en er ligt een kei met een spreuk van Vincent van Gogh: “Ik heb een altijd durend heimwee naar hei en masthout.”

Nog een mooi vennetje.

Daarna komen we langs een groter en nog mooier ven. Het vroege opstaan is niet voor niks geweest, want we zien drie reeën rennen. Adriaan is net te laat, die loopt natuurlijk weer achteraan. We wandelen een klein rondje, want straks na het ontbijt neemt boswachter Frans ons nog een keer mee voor een andere wandeling.

Hele tafel vol lekkers, maar dit is natuurlijk het lekkerste.

Om 9.30 uur zijn we weer terug bij de Angorahoeve waar een heerlijk ontbijt voor ons klaar staat en waar we nog meer instagrammers ontmoeten.

De ochtendwandeling

De pony van dichtbij.
en van verderaf.

Na het ontbijt gaan we weer op pad met boswachter Frans. We schieten niet heel erg op want achter het huis staat een schattige pony, die ook door iedereen op de foto wordt gezet. Vanochtend liepen we al een gedeelte van de gedichtenroute van Henriëtte Roland Holst en nu nog een deel. Zo komen we over een prachtig rododendronpad, wat straks in het voorjaar echt prachtig moet zijn als de rododendrons in bloei staan.

De gedichtenroute van Henriëtte Roland Holst komt langs dit leuke paadje.

Even later komen we over een leuk bruggetje en schrikken we ons een hoedje als boswachter Frans op een tonderzwam slaat. Die zwammen zijn bikkelhard en vallen niet zomaar van een boom af. Hij vertelt hoe de zwam een zieke boom zoekt en dat ze wel 30 jaar kunnen worden.

Niet allemaal op een tonderzwam gaan slaan, maar het kan dus wel.

De tonderzwam werd vroeger gebruikt als tondel voor het maken van vuur en werd samen met vuurstenen in een tondeldoos meegenomen. Met de vonken van tegen elkaar geslagen vuurstenen werd een plukje aangestoken, waarna met de smeulende tondel een houtvuur kon worden aangeblazen.

“Laura wil jij daar zitten?” maar ik ben bang dat ik in het water val dus doet Eliane het wel even.

Als je ooit de kans krijgt om op pad te gaan met boswachter Frans, doen! Zo leerzaam en leuk.

We wandelen en fotograferen en genieten van het prachtige gebied. Daarbij komen we langs leuke bruggetjes en een nog mooier ven. We maken foto’s van elkaar en zijn om de beurt de klos om model te spelen.

Mooi vennetje, dit keer is Marion model of ze maakt gewoon een foto. (MarionStoffels).

Het Vincent van Gogh huis in Zundert

Na de wandeling vertrekken we naar Zundert om een bezoek te brengen aan het Vincent van Gogh huis. Op de plek waar vroeger het ouderlijk huis van Vincent heeft gestaan is nu een museum. Wij horen daar het verhaal over Zundert en natuurlijk ook over Vincent van Gogh en zijn familie. Daarna brengen we een bezoek aan het kerkje waar Vincent zijn vader predikant was. Op het kerkhof bevindt zich het graf van de doodgeboren oudere broer van Vincent, die ook Vincent heette en langs het Van Gogh monument een beeld van Zadkine dat Vincent en zijn broer Theo voorstelt.

Adriaan en ik waren eerder in Zundert en hebben toen het kerkje en het graf al gezien. Dit hebben we echter niet gezien. Met dank aan Angelique (ourneverendingwanderlust), die zorgde ervoor dat de ogen van Vincent zonnebloemgeel werden.

Op de Markt voor het stadhuis van Zundert is een mozaïek gemaakt van Vincent. Met een drone kun je het kunstwerk goed zien. Tijdens de Van Gogh wandelroute Zundert kom je langs al deze plekken en meer.

De Menmoerhoeve en de Pannenhoef

Daarna gaan we lunchen bij de Menmoerhoeve. De lunch is lekker en zeker een aanrader.

Vanaf de Menmoerhoeve starten meerdere leuke wandelingen naar het mooie natuurgebied de Pannenhoef. Het genieten begint al bij de Menmoerhoeve waar de akkerranden ingezaaid zijn met bloemenlinten. Alleen is daar in de winter niet veel van te zien.

Drentse heideschapen in Brabant. Wist je dat Vincent van Gogh ook drie maanden in Drenthe heeft gewoond?

Na het eten vertrekken we naar een volgend parkeerterrein waar we boswachter Kelly, van het Brabants Landschap, ontmoeten. Zij neemt ons mee voor een wandeling door natuurgebied de Pannenhoef. Ook hier kun je heerlijk wandelen en wij weten al dat we hier ook terug willen komen.

We zijn nog maar net op weg of we komen langs een kudde Drentse heideschapen, waar we een heel goed gesprek mee hebben. Het duurt een eeuwigheid voordat iedereen de schapen op de foto heeft. Daarna proberen we wat door te lopen, maar dat is niet heel handig met zo’n grote groep.

We zien runderen in de verte.

Ook in dit gebied zijn heide en vennen, maar omdat we dat we dat vanochtend al gezien hebben doen we nu bos, een bijzonder bruggetje en een bakhuisje. Echt mooie plekken om langs te wandelen.

Een heel leuk bruggetje dat heel laag boven het water hangt.

Kelly verteld dat een specht een hele lange tong heeft, die hij om zijn hersens wikkelt om de klappen van het geroffel op te vangen. Daar zie je niks van, want het gebeurt van binnenuit.

Het bakhuisje kleurt leuk bij de jassen van Angelique en Lonneke. Ideetje van Eliane.

De afsluitende borrel

Eigenlijk zijn drie wandelingen op een dag veel te veel en daarom zijn we blij als we terugrijden naar de Angorahoeve voor een overheerlijke en gezellige borrel. Na de borrel rijden de meeste mensen rechtstreeks naar huis, maar wij slapen nog een nachtje in B&B de Moeren.

Deel twee van de koepelroute

Na een nacht heerlijk geslapen te hebben doen we lekker rustig aan. Het is toch geen mooi weer, maar het is gelukkig wel droog.

Voor sneeuwklokjes duiken wij een greppel in.

Na afscheid genomen te hebben van Ellen de gastvrouw verlaten we de B&B en wandelen dit keer naar links. Hier houdt de bestrating op en lopen we over een zandpad. Er komt een paard en wagen tegemoet. Alsof de tijd heeft stil gestaan en we weer terug zijn in de tijd dat Vincent van Gogh hier liep met zijn familie.

Na een stukje wandelen komen we uit bij Landgoed Wallsteijn, maar voordat we door de poort lopen duiken we een greppel in omdat het er vol staat met sneeuwklokjes. Kan ik eindelijk mijn iphone lensjes uitproberen.

Eén van de mooie huizen op Landgoed Wallsteijn.

Landgoed Wallsteijn

Het landgoed is prachtig en ook de huizen en bijgebouwen zijn schitterend. We ontdekken ook nog een tuin met fruitbomen, maar alles is particulier bezit dus niet te bezoeken.

In de verte zien we de Jachtkoepel.

Verderop zien we weer een koepel staan. Dit is de jachtkoepel we nemen even plaats in de koepel om te kijken of er nog wat te jagen valt, maar we zien geen wild dus eten we een banaan en ontbijtkoek. Anders hadden we gewoon foto’s gemaakt, want jagen is niet ons ding.

Hé hier zijn we eerder geweest

Hier stond ik gisteren ook al.

Als we een stukje verder lopen herkennen we de paadjes en de bruggetje van gisteren. “Dat scheelt tijd.” zegt Adriaan “Hoef ik al die foto’s niet meer te maken, die zijn al klaar.“ Maar natuurlijk kan hij het niet laten, want nu zijn er geen andere mensen bij en kan hij wat meer tijd nemen.

prachtig dat ven.

We komen langs een bekend bruggetje en het mooi ven. We verbazen ons nogmaals hoe het kan dat Anne Floor gisteren over een vlonder is gevallen. Dit keer ga ik wel even aan de overkant staan om te spiegelen in het water voor de foto.

Goed kijken, maar daar sta ik aan de overkant,

We hebben nu immers alle tijd en hoeven de groep niet bij te houden. We nemen plaats op een bankje en hier laat Adriaan de drone vliegen. Vanuit de lucht is het net een paradijs.

Prachtig het ven vanuit de lucht.

Het theekoepeltje van Henriette Roland Holst

Dat we gisteren al die blauwe pijlen van deze route niet hebben gezien. Toen ik vertelde aan Boswachter Frans dat we de koepelroute aan het lopen waren had hij er nog nooit van gehoord.

Het theekoepeltje.

We komen ook weer langs het theekoepeltje van Henriette, waar ze graag zat om naar de reeën te kijken. Jammer genoeg zien wij die niet, maar het is zeker een leuk koepeltje om even bij stil te staan.

Ook komen we langs de heide, het prachtige ven en de kei met de spreuk van Vincent. Dit keer zit er een man op het bankje.

Natuurgebied De Reten

Stilleven.

We hadden ook in het huisje kunnen blijven, daar ligt een prachtig fotoboek met foto’s van alles waar we langskomen, maar wij moeten zo nodig zelf foto’s maken en naar buiten.

Als we verder lopen komen we door natuurgebied De Reten. We zien verderop heel veel vogeltjes vliegen, maar kunnen niet zo goed zien welke. Het stikt er ook van de roodborstjes.

Het moderne theekoepeltje is niet zo mooi als de andere drie.

We lopen bijna voorbij de laatste theekoepel. Bij het informatiebord moet je even van het pad aflopen naar rechts. Vanuit deze koepel heb je een prachtig uitzicht over De Reten.

Als we verder lopen, komen we weer uit bij Landgoed De Moeren. We wandelen terug via het draaihek waar we de gele route weer oppakken. Naar de B&B waar onze auto nog steeds geparkeerd staat.

Het uitzicht vanuit de koepel.

Ik zie het Van Gogh Nationaal Park helemaal voor me. Amandelbloesembomen in de lente, zonnebloemvelden in de zomer en rijen knotwilgen in de herfst en winter.

Dit weekend is weer voorbij maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Bij een boerderij komen we dit model nog tegen.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook of Pinterest?

Start: B&B de Moeren, Moersebaan 5, 4882 KD Zundert, maar als je daar niet logeert:

Herberg ’t Pannehûske Roosendaalsebaan 4, 4885 JK Achtmaal. Of bij Herberg “In den Anker”, Rucphenseweg 35, 4882 KB Zundert

Provincie: Noord Brabant

Afstand: 13,6 kilometer, maar in twee delen wordt hij iets langer.

Bewegwijzering: blauwe pijlen

Deel 1: Link naar ons GPX-bestand en onze komoot.

Deel 2: Link naar ons GPX-bestand en onze komoot.

Link naar de wandeling: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/oude-buisse-heide/route/koepelroute-tussen-roosendaal-en-zundert

Adressen en handige links:

Voor als je de weg niet meer weet. In de Pannehoef kun je alle kanten op.

Nog meer Van Gogh Nationaal Park

B&B de Moeren, Moersebaan 5, 4882 KD Zundert

Restaurant De Moerse Bossen, Rucphenseweg 30, 4882 KC Klein Zundert

Vakantiewoning Angorahoeve Roosendaalsebaan 11, 4885 KC Achtmaal

Tijdens de instameet liepen we ook een deel van deze route: Gedichtenroute Henriette Roland Holst

Wandelen langs zes Van Gogh Monumenten: Van Gogh wandelroute Zundert

De Menmoerhoeve, Zundertseweg 66, 4876 NL Etten-Leur

Ook een mooi plekje in de Pannehoef.

Vanaf de Menmoerhoeve kun je een prachtige wandeling starten door natuurgebied de Pannenhoef

Dankjewel voor deze uitnodiging en organisatie Eliane Roest, Honeyguide en Visit Brabant en ook voor de leuke verhalen boswachter Frans.

Zo gezellig was het, kijk zelf maar. Dit zijn Angelique (ourneverendingwanderlust) en Lonneke (Lonnies_planet)

Nog meer wandelingen in het Van Gogh Nationaal Park

Wandelen door de sneeuw in het Mastbos