Bommelsteinroute – Nederhorst den Berg

De Vecht met aan de overkant: Nigtevecht.

Weer een gewoon wandelblog

Na onze instameet, met een hele kleine wandeling en een verjaardag uitje, moet er maar weer eens een gewoon blog verschijnen. Deze keer gingen we naar Nederhorst den Berg en deden daar de Bommelsteinroute. Een route genoemd naar het kasteel Nederhorst, die ook wel Bommelstein wordt genoemd. Vroeger waren daar namelijk de Toonder Studio’s gevestigd waar de Olivier B. Bommel boeken geschreven werden. Maar de route gaat helemaal niet langs het kasteel.

Huisje bij het parkeerterrein.

Bakker uw slager

Op vrijdag 17 september is het ‘s ochtend een beetje regenachtig en gaan we ‘s middag wandelen, daarom ga ik eerst naar de bakker. Er komt een meisje aangelopen met haar vader. Ze vraagt aan hem “Mag ik een plakje worst?” Waarop de vader zegt “Dat kan hier toch niet?” Als ze later weglopen hoor ik het meisje nog net zeggen: “Waarom mocht ik geen plakje worst?” Ik vind het hilarisch en vertel het thuis. Waarop Adriaan zegt: “Ze kwam vast uit Leeuwarden, daar had je Bakker uw slager.”

Van naar weerapps kijken wordt het weer niet mooier

Wat een mooie tuin hebben deze mensen.

Ondanks het getuur op buienradar is het nog steeds geen mooi weer als we aankomen in Nederhorst Den Berg. We zijn de auto nog niet uit of Adriaan staat het huis naast het parkeerterrein al te fotograferen. Leuk dorp Nederhorst den Berg met een leuk pleintje en mooie huisjes, maar wij moeten het dorp uit en langs de weg lopen.

Toch vermaken we ons best. We lopen langs boerderijen met geiten, kippen, paardjes en kinderfeestjes. Het is niet mooi, maar het mooie komt vast nog.

Leuk hè een tulpenparaplu.

Net als de weg ons begint te vervelen mogen we links afslaan. Een graspad op tussen de weilanden door. Jammer genoeg begint het te regenen, maar gelukkig heb ik mijn tulpenparaplu bij me. Wel lastig fotograferen en verrekijkeren met een paraplu in je hand. We zien van alles: twee buizerds één op een paaltje en één op een hekje, verderop gaat er een haas als een haas vandoor en de schapen zijn in rep en roer. Ondanks de regen genieten we volop.

De oude schuur.

Als we aan het einde van het pad zijn maakt Adriaan een foto van een oude schuur, van een mooi huis verderop en heeft hij een goed gesprek met schapen. Gelukkig houdt het op met regenen en kan de paraplu en de regenjas weer opgeborgen worden.

Ik ben dol op de Vecht

Ik had deze wandeling al een tijdje op onze lijst staan en was eigenlijk vergeten waarom ik hem had uitgezocht. Als we bij het water uitkomen weet ik weer waarom. De wandeling is langs de Vecht en daar hou ik zo van. We komen langs een mooi Villa, waarvan de eigenaar niet zo goed kan spellen. Weiland schrijf je echt niet met een IJ en een T.

Weiland schrijf je zo!

We maken wat foto’s van de Vecht en vervolgen de wandeling. Soms loop je leuk langs het water en soms heeft iemand het uitzicht ingepikt door er een huis voor te zetten. Gelukkig blijven er genoeg doorkijkjes over.

Oh wat leuk, we lopen langs de Vecht.

Na een tijdje komen we uit bij een pontje. We gaan daar even op een bankje zitten om wat te drinken. De vrouw die de pont bestuurd vraagt aan ons: “Gaan jullie ook mee? Het is leuk hoor aan de overkant en het is gratis. Ik kan jullie meteen weer mee terug nemen.” Tegen zoveel enthousiasme kunnen we niet op. Dus varen we over naar Nigtevecht . Wat een prachtig dorpje, maar ze zouden moeten verbieden dat iedereen zijn auto voor de deur zet. We lopen heel even wat rond en lopen weer terug naar het pontje. We willen niet te veel D-tours maken, want dan wordt de wandeling weer veel te lang.

Het is hartstikke gezellig op het pontje, wat een aardige mevrouw.

Zie ik daar een lama schijten

We vervolgen onze weg weer aan de goede kant van de Vecht. Verderop staan lama’s in de wei en die moeten natuurlijk op de foto. We lopen langs mooie en wat minder mooie boerderijen en zien aan de overkant een molen, die natuurlijk ook zo mooi mogelijk op de foto moet.

De lama’s waren ver weg.

We lopen langs een moestuintje. Dit keer heb ik een gesprek met een klein poesje terwijl Adriaan een boot, of is het een huis, aan de overkant op de foto zet. Het is gewoon een huis dat bovenop een schip gebouwd is echt bijzonder.

Wat een schatje.
Het bijzondere huis.

Er vliegt ergens een roofvogel we horen de hele tijd “ie, ie ie” en eindelijk zien we hem. Natuurlijk wil hij niet even ergens gaan zitten zodat Adriaan hem mooi op de foto kan zetten. Niet op de lantaarnpaal een ook niet verderop op een koe. Dat lijkt mij zo leuk voor op de foto.

Er vaart een boot langs met veel mensen op het dek, ze zwaaien naar ons. Worden we weer herkend of zijn het gewoon vriendelijke mensen?

We zijn op het punt gekomen dat we als we linksaf slaan we weer terug komen bij de auto, maar wij lopen gewoon stug rechtdoor. Heerlijk nog verder langs de Vecht en het leukste stuk komt nog.

De Garstenmolen bij Nigtevecht.

Chalet Park de Vechtoever

Nog een klein stukje langs de verharde weg en dan komen we langs het stuk waar geen auto’s mogen komen. Niet dat het druk is langs de weg, maar helemaal geen auto’s is natuurlijk wel fijner. We lopen over “Chalet Park de Vechtoever”, bij een caravan is een gezellig terras en je kunt er pasta, pizza en andere dingen eten.

Wat een gezellig terras, zo aan het water.

We lopen over een steiger langs het vakantiepark. Op het water zien we jonge meerkoeten (nog steeds), er varen bootjes en aan de overkant zien we weer een mooie molen. Wat een fijne plek.

De Hoekermolen.

Na een stuk lopen komen we aan in het dorp. We lopen een heel klein stukje langs de huizen, maar ook daar is weer een wandelpaadje langs de vecht. Dit is echt genieten voor deze Vecht fan. Ook hier komen we weer een jong lief katje tegen, die zelfs een stukje met ons meeloopt.

Noch zo’n schatje.
Het leuke paadje en onze nieuwe volger.

De Spiegelplas

We komen heel veel pijlen tegen van het Noord-Hollandpad. Eigenlijk zijn we wel benieuwd waar het pad heengaat, maar dat bewaren we voor een andere keer. We verlaten de Vecht en lopen richting de Spiegelplas een natuurgebied van Natuurmonumenten. Voordat we daar zijn moeten we een stuk door een woonwijk en langs de weg. Het is niet anders, gelukkig zijn we er voordat we het weten .

Steigertje bij de Spiegelplas.

Het is er mooi, maar niet zo mooi als langs de Vecht. Het riet staat erg hoog en op sommige plekken zien we bijna niets van het water. We weten dat we langs water lopen, maar zien het niet. Wel komen we nog langs een plek waar de kerk van Nederhorst den Berg staat te spiegelen in het water en er komen ook nog zwanen aanzwemmen. Daar moeten we snel een foto van maken.

Mooi plekje.

Het mooiste straatje van Nederhorst den Berg

De Spiegelplas valt ons een beetje tegen, maar als we terug lopen naar het dorp komen we langs een prachtig straatje met leuke huizen, een moestuin en alweer een molen.

De Poldermolen.

Wat een fantastisch mooie plek. Als we het leuke straatje uitlopen zijn we weer in het centrum van Nederhorst den Berg.

Prachtig spiegelend huisje.

Bij de auto doen we onze gewone schoenen aan, want het fijnste van wandelschoenen en wandelsokken is het moment dat je ze uitdoet en we lopen nog even naar kasteel Nederhorst Als we daar aankomen is het hek dicht. Volgens de website is het kasteel beperkt toegankelijk voor wandelaars. We moeten maar een keer terug om het kasteel te fotograferen.

We moeten terug als het hek open is. Kom je uit Nederhorst den Berg en weet je wanneer het hek open is. Wil je ons dan een berichtje sturen?

Wel jammer dat we niet nog even een kijkje konden nemen bij het kasteel, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook, Threads, of Pinterest?

Start: Parkeerplaats ter hoogte van: Voorstraat 2, 1394 CS Nederhorst den Berg

Provincie: Noord-Holland

Afstand: 10 kilometer

Link naar onze komoot

Link naar de website: https://www.anwb.nl/wandelen/routes/bommelsteinroute

Bewegwijzering: Af en toe een ANWB-paaltje. Wij liepen de route via Komoot, maar is voor een heel groot deel ook te volgen via het Wandelnetwerk van Wandelnetwerk Noord Holland.

Nog eentje dan van Nigtevecht.

Routebeschrijving: Als je op de parkeerplaats staat kijkend naar Voorstraat 2, sla je rechtsaf. Volg de groene pijl naar wandelkeuzepunt 45, blijf groen volgen en de keuzepunten: 44, 49, 46. Ga daarna over op paarse pijlen: en de keuzepunten 47, 53 en 54.

Heerlijk wandelen langs de Vecht.

Loop bij wandelkeuzepunt 54 linksaf de Esdoornlaan in en aan het einde naar links de “Wethouderbloklaan” in. Loop deze uit, ga linksaf en steek de randweg over. Linksaf een klein stukje over het fietspad ga naar rechts de woonwijk in en loop de “Kooikerboog” uit. Ga rechtsaf “de Kooi” op en loop daar tot nummer 52, volg vanaf daar weer de paarse pijlen en de keuzepunten: 59, 48, 45 en terug naar het parkeerterrein.

Wandelingen in het Groene Hart

Rondwandeling door historisch Warmond
Tussen Luistenbuul en Zouweboezem
1 2

Wandelingen in de buurt zijn:

s-Gravelandse Buitenplaatsen en het Spanderswoud, Wandelen rondom Naarden-Vesting en Laarderhoogtroute.