Het is prachtig in Amerongen – Het Cotlandenpad

Start: Burgwal 6, 3958 ER Amerongen

Provincie: Utrecht

Afstand: 8, 10 of 12 kilometer

Bewegwijzering: Oranje markeringen in de vorm van een klomp

Link: https://klompenpaden.nl/klompenpad/cotlandenpad/

Link naar ons komoot bestand: https://www.westphil.nl//download/routes/2022-05-28Cotlanderpad.gpx

De Tabaksschuur

Dit is de Tabaksschuur van het Utrechts Landschap.

Op 28 mei liepen wij het Cotlandenpad, een hartstikke leuke route in en om het prachtige Amerongen.

Wij kunnen nooit een komoot wandeling vinden van een klompenpad en daarom tekent Adriaan de wandelingen zelf. Je kunt de wandeling natuurlijk ook lopen met de klompenpaden app, maar wij zijn nu eenmaal komoot verslaafd. De start van het pad is bij de Tabaksschuur en daar kun je ook naar het toilet. Adriaan heeft echter de komoot andersom getekend, maar ik wil natuurlijk eerst langs de Tabaksschuur. Hij is helemaal confuus dat ik er gelijk een zootje van maak.

Prachtig die rododendrons.

Bij de Tabaksschuur staat een bordje: “Welkom Jip” zeker voor een kinderfeestje. Natuurlijk zijn wij ook welkom. We bezoeken het schone toilet, doen een paar muntjes in de spaarpot, maken een praatje en gaan op weg.

Klompenpaden zijn heel populair

Het eerste omweggetje is al gemaakt.

Gelukkig zijn we zo weer op de goede route. Voor ons lopen heel veel wandelaars en ik zeg tegen Adriaan: “Die klompenpaden zijn hartstikke populair.” Wij houden er niet van om vlak achter andere wandelaars te lopen, of nog erger dat ze vlak achter ons lopen. Daarom maken we een omweg om een soort “eilandje” en voeren even een gesprek met een paar koeien. Gelukkig doen de andere wandelaars een georganiseerde route en lopen de andere kant op.

Mooi hè Amerongen.

We wandelen langs de kerk van Amerongen en prachtige huizen, waar we natuurlijk weer foto’s van maken. Zo voorspelbaar die twee van Westphilwandelt.

Een rondje om kasteel Amerongen

Adriaan wilde naar de voorkant lopen, maar er stond een hek.

Wij hebben gekozen voor de route verkorter omdat wij zelf altijd de route langer maken. Als eerste lopen we een rondje om het kasteel. We genieten en fotograferen. Toch heb ik het gevoel dat ik dit rondje eerder gelopen heb. Bij ‘s-Heerenberg kun je ook zo’n leuk rondje om het kasteel lopen, of bij kasteel Heeswijk. Dat zal het wel zijn. We zien aan de overkant twee schildpadden, die zie je ook overal. We nemen expres geen foto, de vorige keer kreeg ik een preek op Instagram, omdat schildpadden leiden in de Nederlandse natuur. Ik heb ze daar niet neergelegd hoor.

Wat een mooi kasteel!

Aan de zijkant van het kasteel staan allemaal witte stoeltjes in rijen. “Zeker voor Jip” zeg ik “Wel zielig voor Janneke” zegt Adriaan, maar wie zegt dat ze niet uitgenodigd is?

Als je heel goed kijkt zie je de stoeltjes voor Jips kinderfeestje.

Nee hè kasteel in de steigers

Na het prachtige stuk langs het kasteel moeten we een klein stukje langs de weg. Daar heb je ook uitzicht op het kasteel, maar dat stuk staat in de steigers. Vergeten te checken thuis. Het goede nieuws is dat ze bijna klaar zijn met het grote onderhoud.

Klein stukje langs de weg en meneer gaat meteen midden op de weg staan.

We lopen langs een witte grote tent, die wij voor een feesttent aanzien. “Welkom Jip” zeggen we weer tegen elkaar en dat gaat verder de hele dag zo door.

Adriaan heeft verstand van bloemen

Op de stoep staat een pot met een grote trompetbloemenplant. Ik zeg: “Kijk een datura” en Adriaan, die mij zogenaamd niet gehoord heeft zegt: “Wat is dat voor een grote trompetbloem?” Als we verder lopen en weer langs een trompetbloem lopen zegt hij: “Dat is een mooie Datura.” Alsof hij het weet hoe die plant heet.

De paarden, die je niet mag voeren.

We komen weer mensen tegen van de wandeltocht. Ze zijn opzoek naar hun bordje, wij hebben ons klompenpadbordje al gevonden. Gelukkig gaan zij rechtdoor en wij linksaf. Op het weggetje waar wij in lopen is alles verboden. Verboden toegang en verboden om de paarden te voeren. Je mag alleen rechtdoor lopen.

Prachtig plekje.

Bosvarkens

Inmiddels lopen we over landgoed Zuylenstein. Ze houden daar varkens in het bos. Zo leuk om te zien. De eerste die we zien zijn een paar volwassen exemplaren. Ze knorren er op los en gedragen zich als varkens. De ene ligt lekker in de modder te rollen en de ander loopt te eten en heel hard te knorren.

Als we voorbij de varkens zijn lopen we langs een weiland waar een ooievaar naar een maaltje aan het zoeken is. Natuurlijk vliegt hij weg als Adriaan er alleen al aan denkt om de telelens te pakken.

Prachtig bomenlaantje.

Dan komen we door een mooi bomenlaantje, maar wel met een waarschuwingsbord voor eikenprocessierupsen. We zien er geen één. Dus volgens ons valt het wel mee.

Lange mouwen en lange broek pad

We lopen richting de Lekdijk, maar gelukkig mogen wij voor de dijk rechtsaf slaan. Het is een heel smal paadje en de brandnetels staan er erg hoog. We zijn blij dat we een lange broek en lange mouwen aan hebben. Ik hoop dat er inmiddels gemaaid is.

Bij deze boerderij begint het brandnetelpaadje.

Je kunt dit gedeelte met de brandnetels ook omzeilen door over de Lekdijk te lopen. Vanaf de Lekdijk neem je dan de eerste afslag rechtsaf en dan kom je weer op het klompenpad terecht. Wel iets minder mooi, maar wel fijn als je in een korte broek loopt. De route verkorter gaat rechtdoor en de verlenger linksaf. Wij kiezen voor rechtdoor.

Ik zie helemaal geen brandnetels.

Camping heimwee

Een tijdje geleden deden we een wandeling waarbij we langs een camping kwamen. Het zag er allemaal zo leuk uit dat Ilse en ik spontaan camping heimwee kregen. Sinds de zomer van 2019 hebben we niet meer gekampeerd, dus we missen het. Wat we niet missen is het lawaai van andere kampeerders. Als we langs camping “de Boterbloem” lopen is er blijkbaar een kinderfeestje aan de gang. Die Jip toch! De camping heimwee is gelijk over. Wat wel heel grappig is dat ze kamelen hebben. Echt een heel leuk gezicht in het Hollandse Landschap.

Geen foto van de kamelen, maar wel een leuk bruggetje.

Na een saai stukje langs de weg mogen we het struikgewas weer in, maar eerst eten we de lunch even op. We zitten op een gammel bankje, maar er is niets anders. De riante picknicktafel is bezet door mensen die een appel eten. Gelukkig zijn het ook wandelaars en dan mag het.

Kasteel Zuylestein

We lopen weer door een rupsen processielaantje, of terwijl door een laantje met eikenbomen en daarna komen we langs Kasteel Zuylenstein. Op vrijdag en in het weekend kun je daar de moestuin bezoeken, producten van het land kopen en een taartje eten. Dat lezen wij pas als we er al langs zijn en nu willen we nog een keer.

Door de heftige valwind in Leersum in 2021 zijn er heel veel bomen omgewaaid.

De biggetjes

Wij volgen de route en deze komt niet echt dicht langs het kasteel, maar wel langs nog meer bosvarkens. Er zijn ook biggetjes bij zo schattig. We maken filmpjes en zien hoe de kleintjes proberen om bij hun moeder te drinken. Het moeder varken moet daar echt niks van hebben en zwiept iedere keer de biggetjes een eind weg met haar snuit. Eén keer zwiept ze zo hard dat één van de biggetjes door de lucht vliegt en bijna aan de andere kant van het schrikdraad terecht komt. Misschien probeerde ze hem te bevrijden, want al die snoezigheid is gewoon scharrelvlees, maar volgens ons is ze gewoon chagrijnig en heeft ze genoeg van het zogen.

De kleine biggetjes zijn zo schattig.

Verderop komen we langs een plek waar een kinderfeestje aan de gang is. Toch niet weer voor Jip? En we komen langs nog veel meer biggetjes. Deze hebben een moedervarken, die beter gehumeurd is en ze laat de kleine biggetjes gewoon bij haar drinken. Zo schattig!

Het pad gaat er niet langs, maar toch lopen we even langs Kasteel Zuylestein.

De kasteeltuin van Kasteel Amerongen

We lopen een klein stukje langs dezelfde weg als we gekomen zijn en komen langs een leuke Bed & Breakfast. Hier zouden we best een keer een beschuitje willen eten. Vervolgens nemen we nu een andere weg, waardoor we langs de ingang van het kasteel Amerongen komen.

Bij bed & breakfast Besttegoed willen we best een keertje slapen.

We besluiten een bezoek te brengen aan de tuin, met de museumkaart is de entree toch gratis. De tuinen zijn prachtig en het kasteel ook vanaf de binnenplaats.

Hier kun je nog net zien dat er een deel in de steigers staat.

Het is echt genieten in de tuin even twijfelen of we ook nog een blik in het kasteel zullen werpen, maar we besluiten het toch bij de tuin te laten. Anders komen we nooit meer thuis.

Kiekeboe!

We doen nog een rondje met de macrolens en dan moeten we toch echt verder.

We gaan een keer terug, tuinen en kastelen kijken zonder te wandelen.

Amerongen

We komen ook nog door het mooie Amerongen en kijken onze ogen uit naar de prachtige huizen. We zien nu ook de kerk van de ander kant. Natuurlijk maken we weer veel te veel foto’s.

Schattige huisje met op de achtergrond de kerk.

Uitkijkplatform Amerongse Bovenpolder

Verder maar weer achter de klompenbordjes aan. Het allerlaatste stuk lopen we weer door een strookje bos en als ik denk dat we er bijna zijn komen we nog langs een verrassing. We zien een uitkijktoren en het is ook de bedoeling dat we de toren beklimmen. Dat doen we braaf, boven hebben we een mooi uitzicht op de Amerongse Bovenpolder. Uiteraard nemen we foto’s van het uitzicht, van de toren en van elkaar op de toren. Na de toren is het nog een klein stukje lopen naar de parkeerplaats.

De uitkijktoren.
Het uitzicht.

De wandeling is weer voorbij gevlogen, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Wandelingen in de buurt

Prachtig huis in Amerongen.

De route over de Amerongse Berg start op dezelfde parkeerplaats.

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook of Pinterest?

Door de bossen bij Doorn en langs landgoed Beukenrode
Wandelen bij Huis Doorn
Wandelen over de Amerongse Berg
Het is prachtig in Amerongen – Het Cotlandenpad
Pyramide van Austerlitz en het Henschotermeer
Rondje kersenpracht
Natuurpad Prattenburg
Landgoederen rond Renswoude
Twee korte wandelingen in de buurt van Rhenen