Pyramide van Austerlitz en het Henschotermeer

Wat een prachtig landgoed: Den Treek-Henschoten.

Start: Parkeerplaats Woudenbergscheweg, 3711 AA Austerlitz

Provincie: Utrecht

Afstand: 13 kilometer, maar ongeveer 10 kilometer als je volgens onze Komoot-link loopt.

Bewegwijzering: Je kunt de wandeling lopen via de GPS of via de app van Wandelnet.

Link: https://roots.routemaker.nl/routes/1510-pyramide-van-austerlitz

Link naar het Komoot bestand: https://www.westphil.nl//download/routes/2021-11-14_Pyramide_van_Austerlitz.gpx

Openingstijden Pyramide: In wintertijd is de Pyramide alleen op zondag open van 12:00 tot 16:00 uur

Deze wandeling gaat langs het Henschotermeer waar het verboden is voor honden. Van 1 april t/m 30 september is de entree € 3,25 p.p.

Gelukkig zit mijn hoofd niet los

Overal komen we dit soort laantjes tegen met prachtige herfstkleuren.

Ik ben blij dat ik mijn jas vandaag mee heb, want de vorige keer dat we naar Bergen (NH) gingen, lag er geen jas op de achterbank. Mijn moeder zei vroeger altijd: “Als je hoofd niet vast zat zal je die ook nog vergeten”. En dat is nog steeds helemaal waar. Gelukkig was het die dag niet koud en had ik wel een dun regenjasje bij me toen het uiteindelijk ging regenen.

Adriaan is ook weer wat vergeten, nou ja vergeten hij heeft gewoon de verkeerde lens mee. In het begin toen we nog maar net blogden raakte ik van dat soort mededelingen in paniek, maar nu maak ik me niet meer druk. De foto’s’ worden vast wel mooi.

De Pyramide van Austerlitz

De “rode loper” naar de Pyramide.

Zoals altijd zijn we weer heel erg vroeg op pad en hebben we de parkeerplaatsen voor het uitzoeken. Als eerste zoeken we het beginpunt van de wandeling. Dat is richting het restaurant het pad tussen de vlaggen door, maar je kunt ook meteen het bos inlopen richting de Pyramide.

De Pyramide van Austerlitz.

Als snel zien we de Pyramide, waar een drone omheen vliegt. Wat een irritant geluid. Het weer is niet geweldig, maar toch maken we wat foto’s. We zijn van plan in de middag terug te komen zodat we de Pyramide kunnen beklimmen.

Ik loop liever niet over een mountainbikepad

We lopen een route van rootsmagazine van november 2020. Waarschijnlijk is er daarna wat veranderd, want we moeten rechtsaf een mountainbikepad op. Ik doe dat liever niet en daarom lopen we nog een stukje rechtdoor om verderop rechtsaf te slaan. Zo komen we gelukkig ook op het juiste pad uit.

Duidelijk niet voor wandelaars toch?

We lopen lang mos, met allemaal van die kleine zaadjes. Ik zeg: “Zie je dat, die kleine moszaadjes?” Tegelijk zeggen we: “Mosterdzaad”, dat is natuurlijk heel wat anders, maar het klinkt wel bijna hetzelfde.

We lopen heerlijk rustig totdat we het bos uit moeten en de weg over moeten steken. We komen aan de overkant weer in een bos terecht, maar daar is het erg druk met mountainbikers. Het is bijna nog gevaarlijker om het bospad over te steken dan de weg. Het  lijkt wel alsof ze van alle kanten komen. Gelukkig krijgen we verderop weer een eigen wandelpad, dat we alleen af en toe hoeven te delen met paarden.

Pas nou toch op straks breek je je sleutelbeen. (Zie blog over Heidestein & Bornia).

Nieuwe laarzen van Grisport

Vandaag probeer ik mijn nieuwe wandellaarzen uit, die ik heb gekregen van Grisport. Ik heb ze al een beetje ingelopen bij ons in de buurt, maar dit is mijn eerste lange wandeling op deze laarzen. Ze zijn heerlijk warm en lopen fantastisch. Ik wil ze eigenlijk niet meer uit doen en dat terwijl ik net nieuwe wandelschoenen heb gekocht.

De Pyramide, mijn nieuwe laarzen en een plas.

Ik denk dat ze ook heel fijn zijn in de winter, dus als je nieuwe laarzen nodig hebt, hup naar de winkel voor Grisport laarzen model Sutherland.

We komen mooie paddenstoel tegen, maar als ik er een foto van maak lijkt het net een berg kots. Sommige dingen zijn heel fotogeniek, maar andere helemaal niet.

Het Henschotermeer

Wat een prachtig meer.

We naderen inmiddels het Henschotermeer, dit meer staat al een tijdje op mijn verlanglijstje en toevallig komt deze wandeling er langs. Het meer is erg populair en daardoor is er veel parkeergelegenheid omheen. Dus lopen we een stukje over een parkeerterrein, wat niet zo leuk is. We zijn blij dat we hier de wandeling niet begonnen zijn, omdat een parkeerdagkaart 10 euro kost.

Eenmaal bij het meer staat er een soort pipowagen, waar je doorheen moet lopen van 1 oktober tot 31 maart, hoef je geen entree te betalen. Het is er verboden voor honden en fietsen. Eindelijk verlost van de mountainbikers. Het Henschotermeer is prachtig en ondanks het niet zo heldere weer heel erg fotogeniek.

Het lijkt net buitenland.

We lopen langs het meer op zoek naar een bankje, ondanks dat het 11 uur is hebben we alweer trek. We zijn van plan om één broodje op te eten, maar eten toch alles op. Aan de overkant is “Het oude strandhuis” open en als we nog meer trek hebben kopen we daar wel wat.

Het meer, de brug, ik, mijn laarzen en het eiland… met een fish-eye kan alles op één foto.

Ondertussen kijken we naar de overkant, waar een vrouw met een klein fototoestelletje twee mensen en een baby op de foto zet. Ik lig in een deuk om het commentaar van Adriaan en ben heel benieuwd hoe de foto’s zijn geworden.

Ja de laarzen zijn waterdicht.

Als de voorstelling afgelopen is lopen we verder, we moeten de brug over, langs het eiland en komen daardoor helemaal niet langs het restaurantje. We maken nog wat foto’s en ik test of de nieuwe laarzen waterdicht zijn en dat zijn ze.

De niet zo gezellige pipowagen.

Via weer zo’n zelfde pipowagen verlaten we het terrein.

Hoor wie piept daar

Het is even zoeken hoe we verder moeten, maar voordat we het weten zitten we weer op het goede pad. We lopen langs donkere bospaden, waar het zo donker is dat er niets te fotograferen valt. Dat schiet in ieder geval op. We horen een hoge piep van een vogel. We speuren de bomen af. Het piepen wordt steeds luider hoe dichterbij we komen, maar we zien het dier jammer genoeg niet.

Hier was het lichter.

Ook moeten we weer de weg oversteken en zijn we het met elkaar eens dat we niet van wegen houden. Behalve als we met de auto zijn, dan is het wel handig.

Buitenplaats de Laagt

De heksenkring.

Verder maar weer, we komen op een plek met heel veel paddenstoelen, we zien zelfs een heksenkring. Dus toch maar even de macrolens op het fototoestel geschroefd om wat foto’s te maken. We lopen langs de Laagt en zien een prachtig huisje aan het einde van het pad. ’t Berghuis. Natuurlijk maken we daar foto’s van.

‘t Berghuis is prachtig.

Het is een prachtige wandeling en we komen langs bomen met hele mooie herfstkleuren. Ook zien we een gigantische gesneuvelde paddenstoel. Al kletsend en wandelend zijn we weer terug bij de auto.

Deze paddenstoel is net zo groot als mijn pet.

Zullen we wel of zullen we niet naar de Pyramide

Inmiddels is het al 14:00 uur en twijfelen we of we de Pyramide nog zullen beklimmen. We lopen er nog even naar toe om te kijken hoe druk het is. Het is er tamelijk druk en het weer is ook nog steeds niet om over naar huis te bloggen. Bovendien lopen er allemaal ongehoorzame kinderen rond en gestreste ouders. We gaan wel een andere keer.

Jammer dat het weekend weer voorbij is, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Toch nog een bankje gevonden, met bijpassende vuilnisbakken bij mijn jas.

Epiloog: Je kunt ook corona krijgen als je ingeënt bent

De volgende ochtend als Adriaan met koorts wakker wordt, zijn we bij dat we de Pyramide hebben overgeslagen. Adriaan blijkt corona te hebben. Opgelopen bij een corona-proof evenement. Hij steekt later in de week mij en onze dochter ook aan.

Het was een zware week, maar gelukkig zijn we alweer bijna beter en mogen we waarschijnlijk dit weekend weer naar buiten.

hiervoor moet ik nog even mijn lens wisselen.
Meer info over de laarzen van Grisport

Meer over ons en meer wandelen

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook of Pinterest?

Wandelingen in de buurt zijn: Heidewandeling bij Heidestein en Bornia, Rhijnauwen Amelisweerd en het jaagpad en Boswachterspad Stulp en kasteeltuin.

Door de bossen bij Doorn en langs landgoed Beukenrode
Wandelen bij Huis Doorn
Wandelen over de Amerongse Berg
Het is prachtig in Amerongen – Het Cotlandenpad
Pyramide van Austerlitz en het Henschotermeer
Rondje kersenpracht
Natuurpad Prattenburg
Landgoederen rond Renswoude
Twee korte wandelingen in de buurt van Rhenen

6 reacties

• Ja leuk! Zo mooi het Henschotermeer, ik ga het onthouden. En de Kaap hebben we weleens beklommen, maar toen schreef ik nog geen blog. Moeten we inderdaad ook nog een keer doen en over bloggen.

groetjes Laura

• Ha Laura, mijn vakantiehuisje staat dichtbij het Henschotermeer, dus als je nog een keer hier wilt wandelen, geef dan een gil. Als ik er ben, zijn jullie van harte welkom. Je moet die pyramide nog op. Prachtig uitzicht vanaf de top. Loop ik met jullie mee. Groeten Annemiek

Tip: De Kaap in de Kaapse bossen (tussen Maarn en Doorn). Ook een heel mooi uitzicht over de bossen van de Utrechtse Heuvelrug.

• Hoi Maria, Ik zei nog tegen Adriaan weet je nog dat we daar de vorige keer liepen en dat we de auto kwijt waren? Hij wist het niet meer en het was dus ook niet met hem…. Zolang geleden was ik er al niet meer geweest. Wel op de fiets.
    Inmiddels zijn we weer beter, nog een beetje moe en kortademig, maar verder gaat het wel weer.

groetjes Laura

• Hoi Aritha, dankjewel het gaat wel weer. Morgen weer wandelen, maar niet te ver. Ik werk vanaf huis als het niet meer gaat kan ik zo mijn bedje weer in. Wij dachten het al dat het heel druk zou zijn in de zomer bij het meer. Niks voor ons, maar nu was het een fijne wandeling.

• Wat hebben jullie weer een prachtige wandeling gemaakt. Het is alweer jaren geleden dat we daar zijn geweest. Zo te zien is er ook wel veel veranderd. Dus een uitdaging om weer is deze kant uit te gaan!
    Prachtige foto’s, de heksenkring was echt een plaatje, zo zie je ze niet zo vaak meer!
    Hoop dat het weer goed gaat met jullie!
    Groetjes van Peter en Maria

• Beterschap! Neem ruim de tijd. Ga niet te vlug aan de slag. Van je blog heb ik erg genoten. Die wandeling wil ik ook een keer doen met mijn man. Het is zo dichtbij voor ons.

Prachtige foto’s. Zomers is het megadruk bij dat meer.