Wandelen door de duinen bij Heemskerk

Wandelen door de duinen van Heemskerk is altijd leuk. Wij zagen veel omgewaaide bomen, prachtige bloemenvelden vol bijen en vlinders. Hadden een ontmoeting met Schotse Hooglanders en probeerden compressiesokken van Stox uit. Hoogtepunt van de wandeling is de nieuwe uitkijktoren op de Kruisberg.

Fijne wandelpaadjes.

Gebruik je gezonde verstand

De woensdag voordat we deze wandeling maakten raasde storm Polly over het land. Toch gingen wij de zaterdag erop wandelen. Misschien een beetje dom, maar we hebben er totaal niet bij stilgestaan dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik maakte me meer zorgen over de hitte en daarom staan we al om 8 uur op het parkeerterrein

Detail van de uitkijktoren waar we later langskomen.

Stox compressiesokken

Een tijdje geleden werden we benaderd door een medewerker van Stox, of wij wel een paar compressiesokken willen uitproberen. Natuurlijk willen wij dat wel en vandaag is het eindelijk zover dat we ze aan hebben. Ze zitten heerlijk, zijn niet zo moeilijk om aan te trekken als compressiekousen en ze zijn koel in de zomer en warm in de winter. Ik had voor het eerst geen steentjes in mijn schoenen na afloop.

De Stox sokken.

Voor de rest kan ik er niet zoveel over zeggen. De sokken verminderen gezwollen enkels en voeten, maar die heb ik sowieso nooit. Komende wandelingen ga ik opletten, of ik nog meer verschil merk. Misschien doe ik wel een keer twee verschillende sokken aan, maar dan moet het eerst lange broeken weer worden.

Welkom op de Vlotter

De Vlotter is echt prachtig, het wemelt er van de bijen en vlinders.

We hebben nog maar net het parkeerterrein verlaten en we staan alweer met de fototoestellen in de aanslag, want we zien wat moois. Er staat op een bord dat dit de Vlotter is en dat het een ruimte is om te spelen, picknicken en sporten. Er is ook ruimte om te wandelen, we komen langs een veld met bloemen, bankjes, leuke wandelpaden en een vijver. We zien heel veel vlinders, bijen en andere insecten rondvliegen. Het is jammer dat het zo waait, want anders hadden we hele mooie macrofoto’s kunnen maken.

De wandeling is nog niet begonnen, of ze zit alweer.

Heb ik mijn duinkaart wel bij me?

We wandelen verder langs mooi bospaden en langs een bijna dichtgegroeide vijver. Af en toe stappen we over een omgewaaide boom heen, of lopen er langs, of onderdoor. Adriaan zegt: “Hebben we zo’n dure duinkaart en kunnen ze niet eens even het pad opruimen.” Ik lig in een deuk, dit is echt zo’n foute grap. Wij weten ook wel dat er met man en macht gewerkt wordt aan het opruimen van de stormschade, maar af en toe een grapje maakt de trieste aanblik van al die omgewaaide bomen wat dragelijker.

Inmiddels is er vast al heel veel opgeruimd.

Ik vraag me af of ik mijn duinkaart wel bij me heb, want ik had alle pasjes uit mijn telefoonhoesje gegooid vlak voor de vakantie. Gelukkig blijk ik weer paniek om niks te maken. We komen ten eerste geen controlerende boswachter tegen en het pasje zit gewoon in mijn hoesje.

De Schapenweg

Tussen de bloemen.

We komen weer langs een prachtig bloemenveldje. Ik wil dat ook in mijn postzegel achtertuin. Natuurlijk moeten we weer foto’s maken en lukt het mij om zonder de bloemen te pletten tussen de bloemen te hurken. Als we verder lopen komen we langs een schapenveldje zonder schapen. Er staan hier altijd van die leuke Scottish Blackface schapen. We zijn weer ongeduldig, want verderop op de Schapenweg zijn de schapen niet weg en staan ze heerlijk te grazen.

Geen schaap te bekennen.

In de verte zie ik ons doel van deze wandeling al boven de bomen uitsteken de nieuwe uitkijktoren op de Kruisberg.

Daar zijn de schapen.

Gasterij Kruisberg

Voordat we de toren beklimmen lopen we langs het pad naar Gasterij Kruisberg. Het is nog te vroeg om te lunchen, maar als je op een later tijdstip bent zal ik zeker een bezoekje brengen aan dit gezellige restaurant. Het eten is er heerlijk en je moet niet raar opkijken als er een kip langs je tafel loopt. Ik heb bijna spijt dat we zo vroeg begonnen zijn aan de wandeling, want ik kom er heel graag. Het restaurant is geopend van woensdag t/m zondag van 9.30 – 17.00 uur.

De uitkijktoren op de Kruisberg

We zijn er bijna.

Er is sinds eind mei een nieuwe toren op de Kruisberg. We lopen de heuvel op en wandelen een flink stuk door. Voor mijn gevoel hadden we al lang bij de uitkijktoren moeten zijn. Ik vraag me na een tijdje af of Adriaan wel een goede komootroute heeft gemaakt en of we wel  langs de toren komen. Maar ik moet niet zo ongeduldig zijn, want op een gegeven moment staan we onderaan de trap, die naar de toren leidt.

De toren is een plaatje.

Het model van de toren doet een beetje aan een vuurtoren denken en als je boven staat gaat de toren lichtelijk heen en weer. In het begin zijn wij de enige in de toren en maken overal foto’s van. Wat een mooie uitkijktoren en wat een geweldig uitzicht. Natuurlijk komen er ook andere mensen de trap op en daardoor voel ik dat de toren beweegt. Best eng, maar ik vecht tegen mijn hoogtevrees en blijf gewoon staan. Wel houd ik mijn hoed vast, want dit exemplaar wil nog weleens afwaaien.

Van binnen is de uitkijktoren ook heel mooi.

Ik zeg tegen Adriaan: “Als mijn hoed afwaait ga ik er wel achteraan.” “Beter van niet.” zegt hij, “Want het is hier een beetje hoog.” Van het idee alleen al word ik draaierig in mijn hoofd. Dus lopen we weer naar beneden.

Schotse Hooglanders

Verder maar weer, we komen uit bij een pad waar wel erg veel bomen zijn omgewaaid. In de bosjes horen we geritsel en zien Schotse Hooglanders lopen, die zijn net bij de drinkplaats geweest en wandelen het bos weer in. Ik klauter over een hele dikke boom, maar twee Schotse Hooglanders blijven op ons pad staan. Ze lijken te twijfelen of ze ons pad in zullen slaan, of achter hun zussen aan. Ik klim toch maar weer terug over de boom, want die koeien zijn wel erg groot.

Ze wil niet opzij, dus klim ik eerst maar weer terug.

Na een eeuwigheid besluiten ze toch het andere pad te nemen en kunnen we veilig onze weg vervolgen. Als we het pad uitlopen komen we uit bij het fietspad en water, dat op de kaart staat aangegeven als Schotse Hooglander drinkplaats. Het is jammer dat we ze in het bos al tegenkwamen, want dat had natuurlijk wel leuke plaatjes opgeleverd.

De Schotse Hooglander drinkplaats.

Nog meer bloemenveldjes

Bloemen zo ver als je kunt kijken.

We vervolgen onze weg door de duinen en komen na een heel stuk lopen weer bij een bloemenveld uit. Dit veldje is echt het allermooist. Vanaf daar is het niet ver meer naar het parkeerterrein. Inmiddels is het al hartstikke warm en zijn we blij dat de wandelschoenen en sokken uit kunnen. Al denk ik dat deze sokken wel koeler blijven dan mijn andere wandelsokken.

Deet kun je overal voor gebruiken

Het stikt er van de kikkers bij de Schotse Hooglander drinkplaats.

Thuis wil ik wat lezen op mijn iphone en zitten er vlekken op mijn bril. Dus spuit ik er een beetje poetsspul op en begin te poetsen. Pas als ik goed kijk zie ik dat ik Deet op mijn bril heb gespoten, dat kun je overal voor gebruiken, maar je bril wordt er niet schoner van.

Waarschijnlijk zijn er inmiddels al heel wat bomen opgeruimd, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Meer over ons en informatie over de wandeling

Op deze pagina kun je je abonneren, dan hoef je geen blog meer te missen. Volg je ons al op Instagram, Facebook of Pinterest?

Nog meer bloemetjes.

Start: Parkeerplaats Kraaienest, 1969 MP Heemskerk

Provincie: Noord-Holland

Afstand: 8 kilometer

Entree: Voor dit gebied heb je een duinkaart nodig van 2 € per persoon, maar parkeren is gratis.

Bewegwijzering: Je kunt er meerdere bewegwijzerde routes lopen. Wij combineerden een paar routes en liepen via Komoot

Link naar het GPX bestand, of onze komoot

Link naar een soortgelijke route van 15 kilometer: Let op wij hebben de route ingekort en aangepast! https://www.natuurwegwijzer.nl/route/247/duinen-bij-heemskerk—van-de-rellen-naar-de-vlotter

Lunch of iets drinken: Gasterij Kruisberg Kruisberg 4A, 1969 MR Heemskerk.

Compressiesokken kopen: https://stoxenergy.com/nl/collections/hiking

Wandelingen in de buurt

Ommetje van de maand – Zuid-Kennemerland
Herfst op Buitenplaats Elswout
Wandelen door de Kennemerduinen naar zee
Buitenplaatsenpad Hartekamp
Rondwandeling in Haarlem
Brederoderoute, met een twist
Op zoek naar het Konikpaard
Wandelen door en rond Spaarndam
1 2

Wandelen door de duinen bij Heemskerk
Heen en weertje naar de kust bij Schoorl
Wandelen in de duinen van Six
Wandelen in Petten en het Palendorp
Heidepadroute
Met zijn drieën door de duinen in Bergen (NH)